Tanshaydar'ın Mekânı
Başka bir şey yok
Kategori: Oyun Geliştirme, Yazılım

Oyun Yapımcısı / Programcısı Olmak?

Bir iki hafta önce oyun yapımcısı olmak isteyen birisi tarafından mail almış, yol göstermem istenmişti. Kısa bir süre sonra, oyun programcısı olmak isteyen başka birisi de mail gönderdi. Tam “acaba bir blog yazısı yazıp merak edilenleri cevaplasam mı?” diye düşünürken, benzer sorular soran mail’lerin sayısı 14’e çıktı. Finallerimin bittiği şu dönemde, hazır PangPang‘i de bitirmiş ve kodunu yayınlamışken, en azından kısaca bu olayı açıklayayım istedim.
Öncelikle bu soruları cevaplayacak bilgi birikimine ne kadar sahip olduğumu belirteyim. Bilkent Üniversitesi’nde Bilgisayar Mühendisliği okuyorum. Bilgisayar Mühendisliği’nin bir yan dalı olan Yazılım konusunda oldukça birikim ve yeteneğe sahibim. Dolayısıyla “programlama” denilen işin içerisindeyim, bir çok farklı yönünü de görmüş durumdayım.

Tabi tüm bunlar oyun programlama teriminin içerisinde bulunmama yeterli değil. Ama yazdığım 3 adet 2D Java oyununun yanı sıra White Night‘ı da ele alırsak (hepsini tek başıma yaptım), oyun programlama konusunda bilgi sahibi olduğum söylenebilir. Tekrardan söyleyeyim, bu konuda söz sahibi olacak bir kişi değilim; ama soruyu soran sizlere söz sahibi olacak insanlardan daha yakın olduğum için bildiklerimi paylaşmayı da görev addediyorum kendime.

Oyun Yapımcısı ≠ Oyun Programcısı

Öncelikle şu yanlış anlaşılmayı ortadan kaldıralım. Oyun Yapımcısı ile Oyun Programcısı hiçbir şekilde aynı şey değildir. Adları zaten üzerlerinde, biri yapımcı, diğeri programcı. İkisi farklı şeyler olmakla beraber, bir kişi ikisini de aynı anda yapabilir.
Bunu şöyle bir örnekle açıklayalım. Steven Spielberg bir yönetmendir, oyuncu değildir. Film yapımını yönetir; ama oynamaz (oyuncu değildir, oyunculuk bilgisi yoktur vs); ama Clint Eastwood hem yönetmen, hem de oyuncudur. Gran Torino filmini yönetmiş, aynı zamanda başrol oyunculuğunu yapmıştır. Bu, Clint Eastwood’un kendi yeteneği ve becerisidir; yani hem oyunculuk, hem de yönetmenlik yeteneği vardır. Aynı şekilde bir Oyun Yapımcısı iyi bir programcı olarak Oyun Programcısı da olabilir. Tersinin geçerli olduğu yerler de yok değil elbette.

Bir oyun yapabilmek için gerekli olan yetenekleri ‘kısaca’ sıralayacak olursak:

  • Programlama
  • 3 Boyutlu Modelleme
  • Müzik/Ambiyans besteleyicisi
  • Ses efektleri uzmanı
  • Senarist
  • Seviye Tasarlayıcısı
  • Oynanış Tasarlayıcı
  • Konsept Sanatçısı
  • Seslendirmenler
  • … ve kendi alanlarında uzman daha fazlası…

Dolayısıyla tek bir kişinin bütün hepsini yapabiliyor olması imkânsıza yakın, hepsini iyi yapabiliyor olması ise imkânsızdır. Birkaç tanesini iyi yapan bir kişi ise tek başına bir oyun yapabilir (bkz. White Night).

Oyun Yapımcısı Olmak

Baştan söyleyeyim, kimse öyle elinde bir şey olmadan çıkıp da oyun yapımcısı olamaz. Oyun yapımcısı, takım lideri olmanın yanı sıra, yukarıdaki listeden en az birini çok iyi yapabilecek bir kişi olmak zorundadır. İnternet üzerinde sürekli görüyorum, bir kişinin aklına fikir geliyor, çeşitli forumlarda veya resmî yerlerde “şöyle şöyle bir fikrim var, oyun böyle böyle olacak, işin özü programcı, modellemeci, seviye tasarlayıcı vs vs arıyorum.” Yani arkadaş diyor ki, benim bir fikrim var, siz toplanıp bu fikri hayata geçirecek, tüm işleri benim yerime yapacaksınız, ben de bu oyunu ben yaptım diye gezeceğim.

Bunu kimse yemez, kimse de katılımcı olmaz. Öncelikle elinizde bir şeyler olması gerekmekte. İyi bir programcı, seviye tasarlayıcı veya modellemeci olabilirsiniz; ama bunun yanısıra liderlik yeteneğine de sahip olmanız gerekmektedir. Oyun yapımcısı bir takım lideridir, takımın geri kalanını takip eder, iş bölümü yapar, fikirleri ölçüp biçer, işleyişi gözler ve tüm bunların yanında kendi üzerine düşen işi yapar ki, bu da genellikle en ağır iş olur.

Ben White Night’ı yaparken, programlama, senaryo, seviye tasarımı, oynanış tasarımı ve konsept çizimlerini kendi başıma yaptım. İki seviye tasarımında Ünal kardeşim yardımcı oldu. Müzikleri Broken Notes gurubunun albümlerinden, kendilerinden izin isteyerk kullandım, ses efektleri için internetteki ücretsiz kütüphanelerden faydalandım. Son olarak, modelleme konusunda, Yaşar isimli bir arkadaşım birkaç modelde yardımcı olduktan sonra, doku giydirme, UV Mapping vs gibi konuları da yine kendi başıma hallettim.
Son olarak da, birkaç kişiye seslendirmenlik teklifi götürdüm, ve onlar da kabul ettiler.

White Night yılın en iyi tek oyunculu modu seçildi. Birçok yerden övgü topladı ve onlarca kaliteli moddan çok daha popüler hale geldi. Dolayısıyla oyun yapımı ile ilgilenen başka kişiler tarafından kabul gördüm, çünkü elimde bir şeyler vardı, kendimi kanıtlamıştım. Şimdi, bir sonraki mod çalışmam için teklif götürdüğüm insanlar kabul ediyor, hatta dışarıdan takıma girmek isteyenler bile oluyor.

Ama ben White Night’ı yapmadan önce böyle teklifler götürseydim, kimsenin beni sallamayacağı aşikârdır. Adı sanı duyulmamış, elinde bir portfolyösü bulunmayan bir kişiye nasıl güvenip de iş verebilirsiniz? Kaldı ki, bu sadece var olan bir takıma girmek. Bir takım oluşturmak için, size güvenecek ve sizi takip edecek insanlara ihtiyacınız var, bu da ancak kendinizi bir şekilde ispatlayarak olabilir ancak. Türkiye’de bu konuda verilebilecek örnekler çok, biliyorsunuz. Olay sırf John Carmack’tan, Gabe Newell’dan ibaret değil bazılarının sandığı gibi.

Dolayısıyla, oyun yapımcısı olmak istiyorsanız, önce iyi olduğunuz bir alanın yanı sıra, oyun yapmanın hemen her aşamasını bilmeniz, diğer yapılacak işlerde de bir fikir sahibi olmanız gerekiyor. Bunun en iyi yolu ise, önce tek başınıza bir oyun yapmaya çalışmak olacaktır. Bu, size hem genel işleyiş hakkında çok büyük tecrübe katacak, hem konu hakkında bilgi sahibi olacaksınız, hem de neyi iyi yaptığınızı ve ne konuda yardıma ihtiyaç duyduğunuzu göreceksiniz.

Oyun Programcısı Olmak

Oyun programcısı, yapımcısı olmaktan çoğu zaman daha zordur; çünkü oyun programlama bir sürü alt dal içerir. Yapay Zekâ (Artificial Intelligence), fizik etkileşim (Physics Interaction), ışıklandırma & gölgelendirme (Lightning & Shadows), çarpışma belirleme (Collision Detection) vs bu dalların içindedir, ve genellikle her biri kendi alanında uzmak kişiler tarafından yürütülür. Eğer ki bir oyun motoru kullanıyorsanız (Unity, UDK, Source vs…), oyun motorunun limitlerini, kullandığı programlama dillerini, soyutlandırmasını, ön tanımlı kütüphanelerini bilmek, öğrenmek durumundasınız.

Eğer oyun programlamaya yeni başlayan birisiyseniz, öncelikle bir Game Loop (oyun döngüsü) kavramını anlamalısınız. Kısaca Game Loop, bir oyun döngüsünün içerisinde olan her şeyi kaplar. Bu, nesneleri ekrana çizme, çarpışmaları belirleme gibi oyunun içinde bulunduğu durumu (game state) kontrol edip gerekli işlemleri yaptıran ana işlemdir. Oyun programlamaya 2 boyutlu bir oyun yazarak başlamak, oyun programlama mantığını kavramak için en iyi yöntemdir. Var olan 2D motorları kullanmanın yanısıra, kendi 2D motorunuzu da yazabilirsiniz.

Bu konuda, yazılmış oyunları ve kodları incelemek ayrıca fayda sağlayacaktır. Örneğin, PangPang için kaynak kodunu yayınladım. Sıfırdan yazdığım 2D motoru kullanarak bambaşka oyunlar yapmanız mümkün. Mesela biraz değişiklik ile bir Bomberman, Snake, Galaxian ve hatta Süper Mario bile yapabilirsiniz. Benim kişisel tercihim Java, çünkü sanılanın aksine yavaş çalışmıyor ve nesne yönelimi konusunda mükemmel. Python’un pygame modülü de oldukça başarılıdır. C++ için SDL, C# içinse zaten XNA kullanabilirsiniz; ama önemli olan, Game Loop mantığını kavramanızdır, sonrası tamamen sizin hayal gücünüze kalmış.

3 Boyutlu oyun programlamaya gelince işler değişiyor. Burada düzlemden uzaya geçiş söz konusu ve yüksek matematik işin içine giriyor. Her ne kadar DirectX ve OpenGL gibi grafik kütüphaneleri bir çok şeyi sizin yerinize yapsa da, işleyiş mantığına hakim olmanız gerekmekte. Ayrıca fizik motoru için farklı kütüphaneler de kullanabilirsiniz. Mesela Source Havoc, HPL2 ise Newton Game Dynamics kullanıyor. Ben White Night’ı yaparken, Bilgisayar Mühendisliği okuyor olmanın avantajlarından ziyade, AngelScript kullanan HPL2, C++’a çok benzediği için kendi kişisel merakımla öğrendiklerim sayesinde çok güzel sistemler, bulmacalar ve ara videolar kodlayabildim. Ama bu konuda oyun motorunun sınırlarında kısılı kaldım. Mesela bir silah sistemi ekleyemedim.

3 Boyutlu oyun programlamanın sıfırdan oyun motoru yazma kısmına girişmek şu zamanlarda akıl kârı değil. Bir CryEngine, bir Source, bir UDK, bir Unity yazmak için yeterli zaman ve parayı bulacak bir ekip, motor yazmak yerine motor lisansı alıp oyunu yapmayı tercih edecektir.

Şahsi görüşüm, var olan bir oyuna mod yapmaya çalışmak olacaktır ki, bu şekilde temel mantık çok rahat şekilde kavranabilir.

İş Bulmak?

Bu konuda yönlendirme yapamayacağım maalesef. ODTÜ ATOM bu konuda bir başlangıç noktası olabilir; ama belirttiğim gibi, iyi ve az da olsa tecrübeli olduğunuz bir alan olmalı. Ben SilentHillTR’yi yönettiğim dönemlerde yaptığım işlerle Orhan Güç‘ün aklında kalmışım, kendisi benimle senaryo yazımı için iletişime geçtiğinde öyle belirtmişti. Yani kimse yetenek avına çıkmıyor, bir şekilde işin bir yerinden başlamanız gerekiyor. Gerisi doğru insanlarla tanışmaktan geçiyor. Son olarak da adanmışlık.


Değineceğim bir başka konu ise, yabancı dil bilgisi. Programlama ve oyun geliştirme üzerine kaynakların çoğu İngilizce’dir. Türkçe kaynak bulmak sıkıntılı olduğu gibi, güvenilir ve profesyonel olmama durumu da karşınıza çıkabiliyor.

En önemli mesele…
Bu iş konsantrasyon ve adanmışlık ister. Hadi yapalım deyince olan bir şey değil. Aklım ermeye başladığından beri takip ettiğim birçok projenin ölüşünü gördüm. Yazar, çizer veya programcı olarak katıldığım başka ekipler de oldu ve hepsinin dağılışını gördüm.
Projenizin ölmesini istemiyorsanız
– Yutamayacağınız lokmayı ısırmayın.
– “Ben yatayım, işi başkası yapsın, üzerine konayım”. I-ıh, işler öyle yürümüyor.
– Egonuzu bir kenara bırakın. Takım çalışmasında egonun yeri yoktur, anca takım dağılır.
– Çok uçuk birisi değilseniz her işi kendiniz yapmaya çalışmayın, yapamazsınız. Bu bir meydan okuma değildir.
– Son olarak da, kararlı olun. White Night 10 ay sürdü. Ama sonuçları ortada.

Kısacası, oyun yapmak da, programlamak da ciddi iştir, ve ciddi emek ister. Umarım bir nebze olsun açıklayıcı olmuştur.

89 şey demişler
  1. Aslında kısaca toparlarsak bugün oyun yapmak bir film yapmak kadar önemli ve de değerli. Ve tüm bunların yanında doğru iksir’i (oyunu) tutturabilmek için senin de saydığın bir çok elementin doğru zamanda doğru yerde bir araya gelmeleri lazım. Ama bir de öyle bir döneme daha giriyoruz ki, artık oyunlar uygulamalara dönüşüyor. Akıllı telefonlarda, tabletlerde artık dokunarak etkileşime girdiğimiz bugünün oyunları belkide gelecekte bizi tamamen içine alacak. Bu kadar hızlı gelişen bir alanda bir şeyler üretmek bir yana rekabet etmek de zorlaşacaktır.

    Mobil dünyada bir kaç kişinin oyun yapabildiği gerçeği beni en azından “bireysel oyuncular” için rahatlatıyor. Hele ki içimizden birileri bu yola kafa koymuşsa bence mobil/tablet alanınını ciddiyetle yaklaşmalı. Keyifli yazın ve tespitlerin için teşekkürler Tansel.

    Kamil 24 Ocak '12 tarihinde | Cevapla
    • “Aslında kısaca toparlarsak bugün oyun yapmak bir film yapmak kadar önemli ve de değerli.”
      Kesinlikle aynı fikirdeyim ve her fırsatta tekrarlarım, ki verdiğim örneğin (yönetmen/oyuncu) geldiği yer orası.
      Mobil oyun bambaşka bir konu. Artık oradaki dengeler değişiyor. Dead Space 2’nin outbreak öncesi konusu sadece mobil versiyonunda anlatılıyor.

      Okurken keyif aldıysanız ne mutlu bana.

      Tanshaydar 26 Ocak '12 tarihinde |
    • bence kesinlikle oyun yapmak film yapmak tan daha zor oyunda bir mekan yaratıyor bir karkter yaratıyor senaryo vb. bisürü şey var bide efektler falan var işte film eğer iyi bir film yapacaksan iyi senaryo iyi efektler falan lazım başka bişey yok varolan gerçek bir insanı alıp filme koyuyosun var olan bir mekanı alıp filme koyuyosun başka ne var ki nerdeyse oyun kadar zor yapılmış tek bir film var oda avatar ama oda normal seviyedeki bir oyunla eş değer degil

      omer 2 Ekim '15 tarihinde |
    • Var olmayan mekânları filme nasıl koyacaksın?
      Var olmayan kişileri (veya varlıkları) filme nasıl koyacaksın?
      Var olmayan dünyaları filme nasıl koyacaksın?
      Koyduğun gerçek insanın tam olarak istediğin gibi davranmasını nasıl sağlayacaksın? İstediğin mimikleri vermesini, istediğin ses tonuna istediğin yüz şeklini koymasını nasıl sağlayacaksın?

      Film yapımı hakkında biraz bilgi edinmenizi, yapılmış büyük bütçeli filmlerin nasıl yapıldığını araştırmanızı tavsiye ederim. Film bütçelerinin 2015’te halen oyun bütçelerinden çok daha yüksek olması, film yapım bütçesine yaklaşan (veya geçen) sayılı oyun olmasının sebebini araştırın.

      Oyun yapmak çok daha zor diyerek film yapımını küçümsemek çok büyük bir haksızlık. Örneğin, Dead Space’in filmini yapmak, Dead Space’in oyununu yapmaktan çok daha zor olacaktır.

      Tanshaydar 2 Ekim '15 tarihinde |
  2. Eyvallah. Bu yazıyı arıyordum ne zamandır teşekkürler yazı için. Sizle lletişime geçeceğim en yakın zamanda .

    Gökhan 17 Şubat '12 tarihinde | Cevapla
  3. Gerçekten okurken keyif aldığım ve bana birşeyler katan bir yazıydı emeğinize sağlık başarılarınızın devamını dilerim.

    Burak 17 Mayıs '12 tarihinde | Cevapla
  4. Merhaba. Yazının çok güzel. Kendi sitemde de paylaşabilir miyim? http://birini-android.weebly.com/

    Android 6 Temmuz '12 tarihinde | Cevapla
  5. Paylasim icin tessekurler. Ben daha. 14 yasindayim ve cogu cocuk gibi oyun yapimcisi olma hayalim var suanda tahmin edebildiginiz gibi teknik konularda pek bilgim yok ama yine az bucuk biseyler biliyorum ayrica senaryo da yazabilirim. Sizce simdi ne yapmaliyim??

    ahmet 3 Ağustos '12 tarihinde | Cevapla
    • 2 Boyutlu bir oyun yapmayı deneyerek başlayabilirsiniz. Senaryosuna, karakterlerine, tarzına karar verip üzerinde çalışın, zaten proje bitmese bile öğrenecekleriniz fazlasıyla faydalı olacaktır.

      Tanshaydar 3 Ağustos '12 tarihinde |
    • ahmet bende 16 yaşımdayım senin yaşlarındayken internet üzerinden belli katagorilerde dersler izleyemeye başladım şuan için kendime göre az çok bilgim var yeterki bu isteğin hayalle kalmasın

      Anıl 23 Nisan '14 tarihinde |
  6. anlatırken çok fazla kendi yorumunu katmışsın tam anlayamdım kısacık cümlelerle yoruma:
    oyun yapmak için bilgisayar mühendisi gibi bir meslek olmak gerekir mi ? neden ?
    oyun yapımcılığı ile programcılığı arasındaki fark nedir ? yani atıyorum oyunun yapımcısı oyunu yapıyor programcısıda o oyuna bir programmı yapıyor o oyunu kurarken filan programmı yapıyor ne yapıyor lütfen tam ve net bi şekilde yoruma cvplarını yazarmısın

    ve oyun yapmak için hangi programlşar gerekir ve oyun yapıcısını internet indirip mini bir oyun(mayın tarlası mario veya 2d oyun) gibi yapabilir miyim ?

    örnek:
    atıyorum bi oyun örnek verelim mafia 2 olsun o oyunu adamlar yaparken oyun programcısı ve yapımcısı gerekti ama benim anlatmak istediğim şey oyunun yapımcısı o oyuna ne koyuyor ne yapıyor programcısıda oyuna ne yapıyor ikisi arasındaki fark ne ? lütfen cvbını yazar mısın gelecekte oyun yapma gibi bir hayallerim var ama programcısımı yapımcısımı yapımcı olup oyunu yaptım diylim program gerekirmi bu nedir açıklarmsıın ?

    fırat 19 Aralık '12 tarihinde | Cevapla
    • Bu soruları zaten yazıda cevapladım. Cevap verecek olursam yine aynı yukarıda yazdıklarımı yazacağım. Film yönetmeni filme ne koyuyor, oyuncu filme ne koyuyor, senarist filme ne koyuyor? vs…

      Programcı denilen kişi oyunun yazılım kısmı ile ilgilenir. Sonuçta video oyunu dediğin şey bir bilgisayar yazılımıdır ve bir programcı tarafından yazılması gerekir.

      Son olarak, ‘oyun motoru’ kavramını bir araştırmanı öneririm.

      Tanshaydar 19 Aralık '12 tarihinde |
  7. Bilgisayar dili nedir ? (örneklerle açıklarmısın ?)

    fırat 20 Aralık '12 tarihinde | Cevapla
    • Bilgisayar dili, bilgisayara komut vermeni sağlayan dil demektir. Çok çeşitli türleri vardır. Bilgisayar aptaldır ve sadece onun dilinden doğru şekilde konuştuğunda anlar.
      Mesela benim favori bilgisayar dilim Java’dır, bunu C ve C++ izler, ardından PHP ve Assembly gelir.
      Mesela bir Java satırı şöyledir.
      System.out.println(“Bu cümle ekranda yazacaktır.”);

      Burada Java dili ile bilgisayara bir şey anlatıyorsun. Diyorsun ki sana bir yazı veriyorum (‘Bu cümle ekranda yazacaktır.’ cümlesi) ve bunu ekrana yaz.
      Bilgisayar bakıyor ki verdiğin komuta (System.out.println) ve anlıyor ki ‘ha ben bana verilen yazıyı ekrana basacağım, tamam’. Bunu ekrana yazıyor.

      Bilgisayar aptaldır ama hızlıdır. Dolayısıyla çok kompleks hesaplamaları ona nasıl yapacağını söylersen hızlı bir şekilde yapar. Mesela 10 faktoriyel alabilirsin bir saniyeden az süre içinde. Bunu bilgisayara söylemelisin.
      int sonuc;
      for ( int i = 1; i <= 10; i = i + 1 ) sonuc = i * sonuc;Burada diyorsun ki, sonuc diye bir tam sayı tut. Sonra i diye bir tam sayı tut ve bunu 1'den 10'a kadar teker teker arttır, ve her adımda sonucu bu i sayısı ile çarparak yeni sonuç olarak elinde tut.

      Tanshaydar 20 Aralık '12 tarihinde |
  8. Teşekkürler peki bilgisayar dili windows 7/vista/xp… gibi işletim sistemlerinde farklılık gösterir mi ?
    neden ?

    fırat 21 Aralık '12 tarihinde | Cevapla
  9. Öncelikle yazı için çok teşekkürler. Ben Greenfoot gibi oyun programlama kütüphaneler ile uğraştım, sayelerinde işin işleyişini ve sistemleri yakından tanıdım. Ancak bu kütüphanelerin zaman zaman beni kısıtladığını düşünüyorum. Bu nedenle kendi oyun motorumu yazmak istiyorum.(2D) Ancak bu seferde iş karmaşıklaşıyor. Anlayacağınız gibi temel olarak bir şeyler kapmış gözüksemde ileri düzeye gelince pek bir şey akıl edemiyorum. Sorum şu: her şeyi sıfırdan yazabilmek için hangi konularda fikir sahibi olmam gerekir? Cevaplarsanız sevinirim.

    Suarez 26 Aralık '12 tarihinde | Cevapla
    • Her şeyi sıfırdan yazmak oldukça zor. Ama bir liste yapmak gerekirse:
      – Grafik yöneticisi
      – Ses yöneticisi
      – Collision Detection (Çarpışma Denetleyici) yöneticisi
      – Fizik yöneticisi
      – Animasyon yöneticisi
      – Input yöneticisi
      – Ayar yöneticsi
      – Dosya yöneticisi
      – Particle (Parçacık) yöneticisi
      Bunlar temel bir 2D motor için gerekli motor bileşenleri olur. Braid ya da Limbo gibi oyunlara bakmak lazım bu konuda. Ben hep oynarken ‘acaba bunu nasıl yapmışlar’ diye düşündüğüm için az çok kafamda bir şeyler şekilleniyor; ama oturup ciddi bir proje yazılmadığı sürece tam hakim olmak zor. Teorik bilgi genelde işe yaramaz; ama yapılan bir proje başarıya ulaşmasa bile çok tecrübe katar.

      Tanshaydar 26 Aralık '12 tarihinde |
  10. Merhaba

    Yazı gerçekten çok güzel, 19 yaşında lise son öğrencisiyim, bu dünyada ki tek amacım bir Oyun Programlayabilmek, bunun için var olmuşum ben kafam tamamen bu yönden çalışıyor. Daha 1.5 sene öncesine kadar YAZILIM nedir bilmiyordum, şuan geldiğim nokta pek iyi sayılmasa da 1.5 sene de genel olarak mantığını kavradım bu işin artık ileriye bakmam gerekli. Şuan benim istediğim şey bir programlama dili öğrenmek ( Oyun Programlamaya bilmek için en İDEAL dili). Ve sizinle bire bir konuşmak istiyorum Facebook olur, Msn olur, lütfen dönüş yaparsanız sevinirim.

    Baki Kaan Sert 21 Ocak '13 tarihinde | Cevapla
    • İletişim kısmından irtibata geçerseniz konuşabiliriz.
      Şunu yeri gelmişken belirteyim, İdeal Dil diye bir şey yoktur. Yapmak istediğiniz şeye göre uygun diller vardır. İdeal Dil diye bir şey olsaydı zaten tek bir dil olur herkes onu kullanırdı.
      Ayrıca kompleks oyun mantıklarında tek bir dil kullanılmaz.

      Tanshaydar 21 Ocak '13 tarihinde |
  11. 2d veya 3d oyun yapabilmek için hangi programlar gereklidir ? Kötüden iyiye yazar mısın ? internet indiricemde.

    fırat 11 Şubat '13 tarihinde | Cevapla
    • RPGMaker ile başla sen.

      Tanshaydar 11 Şubat '13 tarihinde |
  12. Merhabalar liseye yeni geçtim ve oyun serüvenim bana alınan bilgisayarla başladı. Zamanla daha çok oyun oynadım. Ve her zamanki gibi ardından oyunun nasıl yapıldığını merak etmeye başladım. Bundan 2 sene önce her şey çok korkunç gözüküyordu fakat iyi bir ekip (kendi konusunda uzmanlaşmış kişiler) ve bu işi istemek ile problemleri ortadan kaldırabileceğimi anladım. Şu anda elimde programlamaya başlamak amacıyla aldığım sağlam bir bilgisayarım ve hayallerim var. Bence bu iş gerçekten istemek ya da istememekten ibaret. Türk piyasasında bu işi yapmaya çalışan bir kaç yolsuzun tek amacı zengin olmak. Ayrıca Türk eğitim sistemi bana her zaman bu işe başlamam konusunda engel olmuştur. Bu konuda kendimi yalnız hissetsemde sizinde benden farklı olmadığınızı sanıyorum. Hayat sadece Üniversiteyi kazanıp hakim, doktor ya da mühendis olma çabası olmamalı… Neyse yazıma geri döneyim. Bu hafta sonu Robert Lafore’nin C++ kitabını alacağım ve oyun yapımına küçük de olsa c++ dan başlayacağım. Zaten ilgili olduğum konu programcılık olduğu için bundan başlamaya karar verdim. Sizce bu doğru bir başlangıç olur mu? Yazıyı çok uzattım kusura bakmayın ama insan içindekileri paylaşma gereği duyuyor. Neyse inşallah bu yazımı görürsünüz… Son olarak http://www.crysisnews.com dan kazandığım crysis t-shirt’ü için Kamil Fatsa Abiye teşekkür ederim Selamlar Kamil Fatsa. İyi günler daha nice bloglara.

    Çağan 4 Ekim '13 tarihinde | Cevapla
    • Programlama bilen birinin kendi başına oyun yapması, bilmeyene göre daha kolaydır. Dolayısıyla başlangıç için doğru bir seçim olabilir; ama ileride oyun programcısı olmak gibi bir niyet yoksa gereksiz olma ihtimali de var.

      Diğer konularda, kendi hayat tecrübemle farklı görüşlere sahip oldum. Onlar başka bir yazının konusu ama.

      Tanshaydar 4 Ekim '13 tarihinde |
  13. Teşekkürler zaten kendi başıma oyun yapma diye bir isteğim yok yani bir ekip ile başlamak istiyorum bu işe. Bunun içinde kendime bir dal seçtim. Bu arada sizin whitenight oyununuzun durumu nasıl yani satış pazarlama gibi işlere giriştiniz mi yanlış anlamayın merakımdan soruyorum sonuçta şu an en somut örnek sizsiniz.

    Çağan 5 Ekim '13 tarihinde | Cevapla
    • Girişemedim, çünkü çok fazla lisans ve isim hakkı sıkıntısı var. Motorun lisansını bile alamadan nereye neyi satışa çıkartıyorum 😀 Kan alırlar.

      Tanshaydar 5 Ekim '13 tarihinde |
  14. merhaba. hani insan düşünmekten bir anda boşluğa düşer herşey anlamsız gelir, işte o anda bir ışık yanar. bu ışığı görenler şanslı göremeyenler ise… neyse işte tamda bu noktada facebook tan daha parlak daha güçlü bir fikir geldi aklıma. ama tabi ne olduğunu burada yazamam. sizinle en kısa zamanda birebir iletişime geçmek isterim.

    tunch 8 Ekim '13 tarihinde | Cevapla
    • İletişim menüsünde gerekli bilgiler var.

      Tanshaydar 8 Ekim '13 tarihinde |
  15. ben 15 yaşındayım ben bilgisayar mühendisliği yada oyun progcamcisi olmak istiyorum bunun için nerden başlamalıyım ve nereden bilgi edinebilirim (proglamlama dili,2d oyun yapımı,terimler vs.)yardımcı olabilirsenizçok mutlu olurum en çok kendim bişiler yapmak istiyorum 😀

    selçuk 10 Şubat '14 tarihinde | Cevapla
  16. Merhaba. Ben 18 yasindayim malum bu sene üniversite sinavi var ve meslek seçimi yapmam lazım. Aklımdaniki fikir var ya bilgisayar mühendisi ya yazılım mühendisi. Yaşar üniversitesine gittiğimde ordaki hocalar bana yazilim secmemi soylediler eğer oyun yapmak istiyorsam. Sizce hangisini seçmeliyim? Bilgisayar mühendisliği daha çok fiziki şeylerle ilgileniyormuş yani robot vb. Arada kaldim 🙂

    oğulcan 2 Mart '14 tarihinde | Cevapla
    • Oyun yapmak için Bilgisayar veya Yazılım Mühendisliği okumaya gerek yoktur. Programlamayı herkes öğrenebilir, herkes düzgün kod yazabilir. Mühendislik ile kod yazmak aynı şey değildir.

      Tanshaydar 3 Mart '14 tarihinde |
  17. şimdi ben 3d bir oyun motoru programlamak istiyodum kötüde olsa yapmak istiyorum yapabilirmiyim imkan varmı 😀

    ömer piral 5 Nisan '14 tarihinde | Cevapla
    • Yapabilirsin, imkân var. Kolay gelsin.

      Tanshaydar 5 Nisan '14 tarihinde |
  18. Merhabalar ben bir fps oyunu yapmak istiyorum bu oyunu fps creator den tek başıma yapabilirmiyim yoksa arkadaşa ihtiyacim Varmidir ?

    Emir 6 Nisan '14 tarihinde | Cevapla
    • Yoktur yapabilirsin.

      Tanshaydar 6 Nisan '14 tarihinde |
  19. ben şuanda 13 yaşındayım ileride bilgisayar mühendisi olmak istiyorum bunun için çok çalışıyorum. satın aldığım game maker pro 3d ile oyun yapıyorum ve ileride ise çok iyi işler başarmak,gta gibi benzer oyunlar yapmak ve herkezin konuşulacağı kişi olmak için çalışıyorum. teşekkür ederim siteniz çok güzel

    abdullah 15 Ekim '14 tarihinde | Cevapla
  20. Verdiğiniz bilgiler gerçekten yol gösterici niteliğinde. Teşekkürler. Ben şunu sormak istiyordum. Ortalama seviyede bir oyun programcısı (C++ C# ve 3d şekillendirme) Türkiye şartlarında Kendini rahat geçindirebilir mi? Malum yaşamak için suya ve ekmeğe ihtiyacımız var ve bunlar da paralı 🙂

    Alp 13 Nisan '15 tarihinde | Cevapla
  21. Oyunlar ile ilgili okunabilicek bölümlernedir?

    mcantosun94Can 15 Nisan '15 tarihinde | Cevapla
    • Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi

      Tanshaydar 15 Nisan '15 tarihinde |
  22. Mrb. Öncelikle cahiliyetimi affedin. Sorum çok garip kaçabilir.

    Sorum şu; oyun için yapacağımız 3 boyutlu bölüm ve karakter tasarımlarını illa ki çalışacağımız oyun motoru ile mi yapmamız lazım yoksa 3dmax gibi 3 boyutlu çizim programları ile de bu iş halledilebilir mi? 3dmax veya benzer programlarda tasarım yapıp oyun motoruna aktarmamız mümkün müdür?

    Cengiz 29 Nisan '15 tarihinde | Cevapla
    • Modelleri oyun motoru içerisinde yapma en fazla ortam tasarımı için olur, geri kalan masa sandalye gibi nesneler zaten 3Dmax, Maya gibi programlarda modellenerek kullanılan motora aktarılır.

      Piyasadaki hemen her motorun desteklediği formatları zaten Maya ve 3Dmax desteklemektedir, o yüzden “öyle yapılabilir mi”den ziyade doğrudan öyle yapılması doğru olandır.

      Tanshaydar 29 Nisan '15 tarihinde |
    • Teşekkürler. İyi çalışmalar.

      Cengiz 29 Nisan '15 tarihinde |
  23. Mrb. Oyun sektöründe güzel olsun çirkin olsun bir sürü oyunla karşılaşıyoruz. Diğer taraftan ise bu oyunların maliyetleri. 10 milyon yüz milyon hatta 200 milyon doları geçkin maliyetlerle oyunlar hazırlandığını duyuyoruz. İnsan sormadan edemiyor bu paralar nerelere veya neye harcanıyor. Tabi bu işleri bilmediğimiz için bize bu paralar yüksek de geliyor olabilir. Kısacası Bu kadar para nereye harcanıyor ???

    Engin T 1 Mayıs '15 tarihinde | Cevapla
  24. 2D boyutlu bir oyun yaparak başlamak istiyorum işe . Başlangıç için hangi programlama dilleri öğrenmem gerek?Daha sonrası için hangi dilleri öğrenemem gerek?
    Hangi oyun motorunu kulanmam gerek? Açıkçası nereden başlayacağımı bilmiyorum , en basitten başlayarak kendimi geliştirmek istiyorum. Bana bu konuda yardımcı olursanız sevinirim. Ayrıca önerebileceğiniz bir kitap var mı?

    Emir 8 Haziran '15 tarihinde | Cevapla
  25. Twiterdan az önce seni Takip ettim Şuan Dönüm Noktasındayım Son sınıf öğrencisi olarak şunları sorak istiyorum ;

    1)Oyun Yapımcılığı için Yazılım Mühendisliği MF-4 TEN 4 Yıllık yada 2 yıllık okusam bişi farkeder mi

    2)YGS1 ile Bilgisayar Teknolojisi Var oraya girsem olur mu ve 2 yıllık mı 4 yıllık mı girmeliyim Fark ediyormu kariyerim açısından ve oyun yapımcısı olmaktan

    3)Ben Senarist ve Grafik tasarım(Karakter Tasarımcısıda dahil) Uzlaşmak istiyorum yani yazılım işini ekibin bi kismina grafik bölmünüde diğer kısmına ve o kısımdada bende olmak koşuluyla bu işi yürütebilirmiyim ? senaryo kısmını sadece ben göğüslerim orasını sorun etmiyorum ilerki zamanlarda senaryo konusundada sorcaklarım var insaşşal yazımı görürsünüz :))

    Kıvanç 1 Temmuz '15 tarihinde | Cevapla
    • Merhaba Kıvanç,
      1 ve 2’ye doğrudan cevap vereyim. Okuduğun bölümün veya mesleğinin bu işle pek alâkası yoktur. Sokaktan adam çevirip eğitim versen programlamayı o da yapar. Özellikle oyun programalama kısmında lisans eğitimlerinin pek bir katkısı olacağını sanmıyorum. İş yerinde yazdığım kodun türü ve yapısı ile evde oyuna yazdığım kodun türü ve yapısı çok farklı. O yüzden sırf oyun progralama amacı ile bölüm seçme derim. Üniversite okumayan lise son sınıf bir arkadaşım da gayet kod yazabiliyor Unity’ye.

      3 için, İdris Çelik abimiz her şeyi tek başına yapıyor; ama şu anda sadece mobil platforma yöneldi, çünkü PC ve konsollara iyi bir oyun yapabilmek için kendi alanında uzman kişiler şart.

      Senaryo kısmının çekirdeğini de ben atıyorum ortaya; ama tüm ekip katkıda bulunuyor. Ama modelleme ve programlama iki farklı alan, ikisinde birden uzmanlaşmak kolay değil. Uzmanlaşsan bile ikisine de vakit ayırmak uzun vadede yıpratıcı olabilir. Tavsiyem birini seçmen, diğerini bulursun elbet.

      Tanshaydar 1 Temmuz '15 tarihinde |

Gökhan için bir cevap yazınCevabı iptal et