Tanshaydar'ın Mekânı
Başka bir şey yok
Kategori: Oyun Geliştirme, Yazılım

Oyun Yapımcısı / Programcısı Olmak?

Bir iki hafta önce oyun yapımcısı olmak isteyen birisi tarafından mail almış, yol göstermem istenmişti. Kısa bir süre sonra, oyun programcısı olmak isteyen başka birisi de mail gönderdi. Tam “acaba bir blog yazısı yazıp merak edilenleri cevaplasam mı?” diye düşünürken, benzer sorular soran mail’lerin sayısı 14’e çıktı. Finallerimin bittiği şu dönemde, hazır PangPang‘i de bitirmiş ve kodunu yayınlamışken, en azından kısaca bu olayı açıklayayım istedim.
Öncelikle bu soruları cevaplayacak bilgi birikimine ne kadar sahip olduğumu belirteyim. Bilkent Üniversitesi’nde Bilgisayar Mühendisliği okuyorum. Bilgisayar Mühendisliği’nin bir yan dalı olan Yazılım konusunda oldukça birikim ve yeteneğe sahibim. Dolayısıyla “programlama” denilen işin içerisindeyim, bir çok farklı yönünü de görmüş durumdayım.

Tabi tüm bunlar oyun programlama teriminin içerisinde bulunmama yeterli değil. Ama yazdığım 3 adet 2D Java oyununun yanı sıra White Night‘ı da ele alırsak (hepsini tek başıma yaptım), oyun programlama konusunda bilgi sahibi olduğum söylenebilir. Tekrardan söyleyeyim, bu konuda söz sahibi olacak bir kişi değilim; ama soruyu soran sizlere söz sahibi olacak insanlardan daha yakın olduğum için bildiklerimi paylaşmayı da görev addediyorum kendime.

Oyun Yapımcısı ≠ Oyun Programcısı

Öncelikle şu yanlış anlaşılmayı ortadan kaldıralım. Oyun Yapımcısı ile Oyun Programcısı hiçbir şekilde aynı şey değildir. Adları zaten üzerlerinde, biri yapımcı, diğeri programcı. İkisi farklı şeyler olmakla beraber, bir kişi ikisini de aynı anda yapabilir.
Bunu şöyle bir örnekle açıklayalım. Steven Spielberg bir yönetmendir, oyuncu değildir. Film yapımını yönetir; ama oynamaz (oyuncu değildir, oyunculuk bilgisi yoktur vs); ama Clint Eastwood hem yönetmen, hem de oyuncudur. Gran Torino filmini yönetmiş, aynı zamanda başrol oyunculuğunu yapmıştır. Bu, Clint Eastwood’un kendi yeteneği ve becerisidir; yani hem oyunculuk, hem de yönetmenlik yeteneği vardır. Aynı şekilde bir Oyun Yapımcısı iyi bir programcı olarak Oyun Programcısı da olabilir. Tersinin geçerli olduğu yerler de yok değil elbette.

Bir oyun yapabilmek için gerekli olan yetenekleri ‘kısaca’ sıralayacak olursak:

  • Programlama
  • 3 Boyutlu Modelleme
  • Müzik/Ambiyans besteleyicisi
  • Ses efektleri uzmanı
  • Senarist
  • Seviye Tasarlayıcısı
  • Oynanış Tasarlayıcı
  • Konsept Sanatçısı
  • Seslendirmenler
  • … ve kendi alanlarında uzman daha fazlası…

Dolayısıyla tek bir kişinin bütün hepsini yapabiliyor olması imkânsıza yakın, hepsini iyi yapabiliyor olması ise imkânsızdır. Birkaç tanesini iyi yapan bir kişi ise tek başına bir oyun yapabilir (bkz. White Night).

Oyun Yapımcısı Olmak

Baştan söyleyeyim, kimse öyle elinde bir şey olmadan çıkıp da oyun yapımcısı olamaz. Oyun yapımcısı, takım lideri olmanın yanı sıra, yukarıdaki listeden en az birini çok iyi yapabilecek bir kişi olmak zorundadır. İnternet üzerinde sürekli görüyorum, bir kişinin aklına fikir geliyor, çeşitli forumlarda veya resmî yerlerde “şöyle şöyle bir fikrim var, oyun böyle böyle olacak, işin özü programcı, modellemeci, seviye tasarlayıcı vs vs arıyorum.” Yani arkadaş diyor ki, benim bir fikrim var, siz toplanıp bu fikri hayata geçirecek, tüm işleri benim yerime yapacaksınız, ben de bu oyunu ben yaptım diye gezeceğim.

Bunu kimse yemez, kimse de katılımcı olmaz. Öncelikle elinizde bir şeyler olması gerekmekte. İyi bir programcı, seviye tasarlayıcı veya modellemeci olabilirsiniz; ama bunun yanısıra liderlik yeteneğine de sahip olmanız gerekmektedir. Oyun yapımcısı bir takım lideridir, takımın geri kalanını takip eder, iş bölümü yapar, fikirleri ölçüp biçer, işleyişi gözler ve tüm bunların yanında kendi üzerine düşen işi yapar ki, bu da genellikle en ağır iş olur.

Ben White Night’ı yaparken, programlama, senaryo, seviye tasarımı, oynanış tasarımı ve konsept çizimlerini kendi başıma yaptım. İki seviye tasarımında Ünal kardeşim yardımcı oldu. Müzikleri Broken Notes gurubunun albümlerinden, kendilerinden izin isteyerk kullandım, ses efektleri için internetteki ücretsiz kütüphanelerden faydalandım. Son olarak, modelleme konusunda, Yaşar isimli bir arkadaşım birkaç modelde yardımcı olduktan sonra, doku giydirme, UV Mapping vs gibi konuları da yine kendi başıma hallettim.
Son olarak da, birkaç kişiye seslendirmenlik teklifi götürdüm, ve onlar da kabul ettiler.

White Night yılın en iyi tek oyunculu modu seçildi. Birçok yerden övgü topladı ve onlarca kaliteli moddan çok daha popüler hale geldi. Dolayısıyla oyun yapımı ile ilgilenen başka kişiler tarafından kabul gördüm, çünkü elimde bir şeyler vardı, kendimi kanıtlamıştım. Şimdi, bir sonraki mod çalışmam için teklif götürdüğüm insanlar kabul ediyor, hatta dışarıdan takıma girmek isteyenler bile oluyor.

Ama ben White Night’ı yapmadan önce böyle teklifler götürseydim, kimsenin beni sallamayacağı aşikârdır. Adı sanı duyulmamış, elinde bir portfolyösü bulunmayan bir kişiye nasıl güvenip de iş verebilirsiniz? Kaldı ki, bu sadece var olan bir takıma girmek. Bir takım oluşturmak için, size güvenecek ve sizi takip edecek insanlara ihtiyacınız var, bu da ancak kendinizi bir şekilde ispatlayarak olabilir ancak. Türkiye’de bu konuda verilebilecek örnekler çok, biliyorsunuz. Olay sırf John Carmack’tan, Gabe Newell’dan ibaret değil bazılarının sandığı gibi.

Dolayısıyla, oyun yapımcısı olmak istiyorsanız, önce iyi olduğunuz bir alanın yanı sıra, oyun yapmanın hemen her aşamasını bilmeniz, diğer yapılacak işlerde de bir fikir sahibi olmanız gerekiyor. Bunun en iyi yolu ise, önce tek başınıza bir oyun yapmaya çalışmak olacaktır. Bu, size hem genel işleyiş hakkında çok büyük tecrübe katacak, hem konu hakkında bilgi sahibi olacaksınız, hem de neyi iyi yaptığınızı ve ne konuda yardıma ihtiyaç duyduğunuzu göreceksiniz.

Oyun Programcısı Olmak

Oyun programcısı, yapımcısı olmaktan çoğu zaman daha zordur; çünkü oyun programlama bir sürü alt dal içerir. Yapay Zekâ (Artificial Intelligence), fizik etkileşim (Physics Interaction), ışıklandırma & gölgelendirme (Lightning & Shadows), çarpışma belirleme (Collision Detection) vs bu dalların içindedir, ve genellikle her biri kendi alanında uzmak kişiler tarafından yürütülür. Eğer ki bir oyun motoru kullanıyorsanız (Unity, UDK, Source vs…), oyun motorunun limitlerini, kullandığı programlama dillerini, soyutlandırmasını, ön tanımlı kütüphanelerini bilmek, öğrenmek durumundasınız.

Eğer oyun programlamaya yeni başlayan birisiyseniz, öncelikle bir Game Loop (oyun döngüsü) kavramını anlamalısınız. Kısaca Game Loop, bir oyun döngüsünün içerisinde olan her şeyi kaplar. Bu, nesneleri ekrana çizme, çarpışmaları belirleme gibi oyunun içinde bulunduğu durumu (game state) kontrol edip gerekli işlemleri yaptıran ana işlemdir. Oyun programlamaya 2 boyutlu bir oyun yazarak başlamak, oyun programlama mantığını kavramak için en iyi yöntemdir. Var olan 2D motorları kullanmanın yanısıra, kendi 2D motorunuzu da yazabilirsiniz.

Bu konuda, yazılmış oyunları ve kodları incelemek ayrıca fayda sağlayacaktır. Örneğin, PangPang için kaynak kodunu yayınladım. Sıfırdan yazdığım 2D motoru kullanarak bambaşka oyunlar yapmanız mümkün. Mesela biraz değişiklik ile bir Bomberman, Snake, Galaxian ve hatta Süper Mario bile yapabilirsiniz. Benim kişisel tercihim Java, çünkü sanılanın aksine yavaş çalışmıyor ve nesne yönelimi konusunda mükemmel. Python’un pygame modülü de oldukça başarılıdır. C++ için SDL, C# içinse zaten XNA kullanabilirsiniz; ama önemli olan, Game Loop mantığını kavramanızdır, sonrası tamamen sizin hayal gücünüze kalmış.

3 Boyutlu oyun programlamaya gelince işler değişiyor. Burada düzlemden uzaya geçiş söz konusu ve yüksek matematik işin içine giriyor. Her ne kadar DirectX ve OpenGL gibi grafik kütüphaneleri bir çok şeyi sizin yerinize yapsa da, işleyiş mantığına hakim olmanız gerekmekte. Ayrıca fizik motoru için farklı kütüphaneler de kullanabilirsiniz. Mesela Source Havoc, HPL2 ise Newton Game Dynamics kullanıyor. Ben White Night’ı yaparken, Bilgisayar Mühendisliği okuyor olmanın avantajlarından ziyade, AngelScript kullanan HPL2, C++’a çok benzediği için kendi kişisel merakımla öğrendiklerim sayesinde çok güzel sistemler, bulmacalar ve ara videolar kodlayabildim. Ama bu konuda oyun motorunun sınırlarında kısılı kaldım. Mesela bir silah sistemi ekleyemedim.

3 Boyutlu oyun programlamanın sıfırdan oyun motoru yazma kısmına girişmek şu zamanlarda akıl kârı değil. Bir CryEngine, bir Source, bir UDK, bir Unity yazmak için yeterli zaman ve parayı bulacak bir ekip, motor yazmak yerine motor lisansı alıp oyunu yapmayı tercih edecektir.

Şahsi görüşüm, var olan bir oyuna mod yapmaya çalışmak olacaktır ki, bu şekilde temel mantık çok rahat şekilde kavranabilir.

İş Bulmak?

Bu konuda yönlendirme yapamayacağım maalesef. ODTÜ ATOM bu konuda bir başlangıç noktası olabilir; ama belirttiğim gibi, iyi ve az da olsa tecrübeli olduğunuz bir alan olmalı. Ben SilentHillTR’yi yönettiğim dönemlerde yaptığım işlerle Orhan Güç‘ün aklında kalmışım, kendisi benimle senaryo yazımı için iletişime geçtiğinde öyle belirtmişti. Yani kimse yetenek avına çıkmıyor, bir şekilde işin bir yerinden başlamanız gerekiyor. Gerisi doğru insanlarla tanışmaktan geçiyor. Son olarak da adanmışlık.


Değineceğim bir başka konu ise, yabancı dil bilgisi. Programlama ve oyun geliştirme üzerine kaynakların çoğu İngilizce’dir. Türkçe kaynak bulmak sıkıntılı olduğu gibi, güvenilir ve profesyonel olmama durumu da karşınıza çıkabiliyor.

En önemli mesele…
Bu iş konsantrasyon ve adanmışlık ister. Hadi yapalım deyince olan bir şey değil. Aklım ermeye başladığından beri takip ettiğim birçok projenin ölüşünü gördüm. Yazar, çizer veya programcı olarak katıldığım başka ekipler de oldu ve hepsinin dağılışını gördüm.
Projenizin ölmesini istemiyorsanız
– Yutamayacağınız lokmayı ısırmayın.
– “Ben yatayım, işi başkası yapsın, üzerine konayım”. I-ıh, işler öyle yürümüyor.
– Egonuzu bir kenara bırakın. Takım çalışmasında egonun yeri yoktur, anca takım dağılır.
– Çok uçuk birisi değilseniz her işi kendiniz yapmaya çalışmayın, yapamazsınız. Bu bir meydan okuma değildir.
– Son olarak da, kararlı olun. White Night 10 ay sürdü. Ama sonuçları ortada.

Kısacası, oyun yapmak da, programlamak da ciddi iştir, ve ciddi emek ister. Umarım bir nebze olsun açıklayıcı olmuştur.

89 şey demişler
  1. Yorumunuz için teşekkür ederim 🙂 Cevabımı vereyim hemen ;

    Zaten Birisini seçeceğim Programlamayı ekibteki bazı yetkililere bırakıyorum benim amacım ise Senaryo ve Grafikerlik Uzmanlaşmak istediğim nokta budur az önce bi örneğe değinmişsiniz Çoğu insandan fikir danışıyorum diye Aslında haklısınız biraz saf bir düşünceyle yazmışım onu Fikirlere açık olmam gerekirdi sadece ben yazarım dememeliydim

    Yukarıda belirtmişsiniz zaten Oyun Yapımcısımı Oyun Programlamacısını mı seçeceksiniz diye bende Yapımcılığını tercih ettim Peki yapımcılıktaki bu iki ana maddeyi yerine getirirsem eğer başka neler yapmam gerekebilir (eğer ki ekibin lideri ben isem yöneticilk olsun hesap giderler maliye ve diğer işleri de yürütmem gerekecektir farkındayım)

    saygılar abi altta son bir sorum daha olucak kısa bir cümle ile içimin rahatlaması gerekiyor da 🙂

    Kıvanç 1 Temmuz '15 tarihinde | Cevapla
  2. Bu sene YGS 1 den tercih yapmalımıyım yoksa seneye mi kalayım LYS barajı geçememişim ama üniversiteye sayısaldan herhangi bir yere yerleşsem dahi Rahatlarım sanırım dediklerinizden yola çıkarak bu duruma güvenmeye başladım raskele bi Bilgisayar teknolojileri bölümünü tutturmalımıyım sizce ? 🙂

    Kıvanç 1 Temmuz '15 tarihinde | Cevapla
    • Bu konuda bir tavsiyede bulunabileceğimi pek zannetmiyorum. Tercih meselesinde öneri yapabilecek kadar durumla iç içe değilim çok uzun süredir. Benim girdiğimden bu yana çok fazla kural değişti, o yüzden bilemiyorum.

      Yine de, bölümü yapmak istediğin işle paralel şekilde seçmek gerekir. 4 yıllık ve 2 yıllık arasındaki farklar da önemli. Tavsiyem dershane veya okulda danışman bir öğretmen varsa ona danışman olur.

      Tanshaydar 2 Temmuz '15 tarihinde |
  3. Güzel yazı olmuş bende büyüyünce oyun yapımcısı olmak istiyorum çok güzel bir meslek

    Birisi 26 Temmuz '15 tarihinde | Cevapla
  4. Merhaba. Güzel bir yazı yazmışsın. Hem yazı hem de oyunun için tebrik ederim.

    Ben liseden beri modelleme yapıyorum. Bilgisayar mühendisliği okuyorum. Yapmış olduğum 3 boyutlu küçük bir oyun var. Eğer müsaitsen tanışmak ve oyunu yayınlama konusunda senden yardım almak istiyorum. İstersen bana bir mail at. Sana oyunun ekran görüntülerini göndereyim.

    Arda 8 Ağustos '15 tarihinde | Cevapla
  5. Sizce en iyi 3d modelleme programı hangisi ?

    Bilal 12 Ağustos '15 tarihinde | Cevapla
    • Google Sketchup.

      Tanshaydar 12 Ağustos '15 tarihinde |
  6. Valla ben 14 yaşındayım unity3d ile girdim isin icine bi daha çıkamadım.Bence yeni baslayan cok hevesli ise bu programi kullansin eger anlaya anlaya gitmek istiyorsa kodlamalari anlamali mesela ben kuzendeh html css vb. Seylerr öğrendim benim yasimda biri bnu yapabiliosa herkes yapar youtube da bi tom
    N başlangıç icin unity 3d dersleri var yakinda bende baslarim ztn kolay gelsin oyun sektörü turkiyede de gelisir umarım….

    Ömer Şamil Altunışık 2 Eylül '15 tarihinde | Cevapla
    • Güzel kardeşim bu girişimciliğini ve merağını kaybetme, ilerleyen yıllarda da bunlar hep yanına tecrübe olarak kalacak, daha iyi şeyler yapacaksın 🙂

      Tanshaydar 18 Eylül '15 tarihinde |
  7. Merhaba ben lise 4 öğrencisiyim.Grafik tasarım bölümü okumak istiyorum.Aynı zamanda oyun yapımı konusunda kendimi geliştirmek istiyorum.

    Yazınızda ” oyun yapabilmek için gerekli olan yetenekler” i yazmışsınız ben sizce hangisine yönelmeliyim grafik tasarım bölümünde oyun da kullanabileceğim program vs. öğretiliyomu yoksa ben kendimmi öğrenmeliyim.Hangi programlardan başlamalıyım.

    Kısacası işe nasıl başlamalıyım.

    Birde Programla öğrenmek istiyorum.Bu konuda hiç bir bilgim yok.Başlangıç olarak hangisiyle başlamalıyım.

    TAVSİYE verirseniz sevinirim…

    BURAK 19 Aralık '15 tarihinde | Cevapla
  8. Merhaba 20 yasindayim lise 3 ogrencisiyim biraz gec yazildim okulda 2 sene kaybim var neyse konuya gelirsem oncelikle sole bir sey demek istiyorum oyun oynamayi cok seven birisiyim ve oynadigim oyunlarda cok fazla sey dikkatimi cekiyor merak ediyorum . Oyun yapmak icin bir kac seyle ugrastim /bunlari ogrenme yoluna gittim en basidinden unreal engine 4 ile yoluma devam etmek iatedim motor olarak cok guzel ve cok detay var. Okulda c# gordum ve kendimce bu dili hic benimseyemedim yani bu dili ogrenmek icin icimde bir istek olusmadi suan html goruyorum ama benim amacim oyun tasarimi okumak suan kucuk bir oyun yaparak tecrube edinmek istiyorum bunun icim hangi progmlama dilini kullanmam gerekiyor en basidi hangisidir . Motor olarak ue4 ile yapmayi dusunuyorum motorun icinde kendi tasarladiklaro moduller var hazir kodlar cok uzun ve tam anlamis degilim . Oncelikle senaryomu belirledom oyun icin sonra ise dunya tasarimina gectim textures ekleyemedim daha bunlari nerden ogrenebilirim . Cok saolun cok uzun oldu yazi en basidinden bana su yontemleri kullanirsan hem tecrube hem bu dala basit bir giris yapmak tavsiyelerinizi almak istiyorum.

    Zepper 24 Ocak '16 tarihinde | Cevapla
    • Selamlar,

      Eğer UE4 kullanmayı kafaya koyduysanız, C++ öğrenmeyi ve saçma sapan derleme sürelerini beklemeyi de kafaya koymanız gerekecek.
      Piyasadaki güçlü oyun motorlarının elbette ki çok detayı olacak, yoksa birbirinin kopyası aptal oyunlardan başka oyunlar yapılamazdı.

      Benim bu tip konularda tavsiyem önce İngilizce bilgisini geliştirmek yönünde oluyor. Sonrasında youtube ve resmî sitelerinde bol miktarda ders izlemek / okumak olur. Mesela şuna bir göz at.
      https://www.youtube.com/watch?v=YP0ONc0i2fM

      Tanshaydar 22 Şubat '16 tarihinde |
  9. ben oyun yapmak istiyorim 05413604639

    mustafa 9 Şubat '16 tarihinde | Cevapla
  10. Aslında hepimizin hayaliydi bu oyun yapma merakı ama hayat işte başka yerlere yönlendiriyor.. Toplumsal merak artmalı. Bence ilerleyen 50 yılda Türk oyun programcıları artacaktır. Çünkü bizler, sürekli oyun oynayan insanların çocukları yetişecek 🙂

    Oyuncu 16 Nisan '16 tarihinde | Cevapla
    • Sürekli oyun oynayan insanın çocuğu oyun yapımcısı olacak diye düşünmek o kadar absürt bir hayal ki içinde bulunduğuğumuz genel durumu özetliyor. Bize oyun oynayan insanların çocukları değil kıçını kaldırıp bir iş yapan insanların çocukları gerekiyor.

      Tanshaydar 21 Mayıs '16 tarihinde |
  11. neden biz türkler cod moh gibi milli ve türkü ve islami dünyaya gerçek manada tanıtan oyunlar geliştiremiyoruz kafamda kurduğum hayaller inanılmaz ama gerçekte olmaması çok içimi acıttı doğrusu türkiyede pkk ya karşı savaşan yiğitleri anlatan suriyedeki esadı daeşi deviren ırakta musulu kerkük ün bizim olduğunu anlatan türk devletleriyle birlik olan türk islam ordusu kurulmuş ve tüm dünyaya nizam veren bir öykü oyun bölümleri mardinde nusaybinde şırnakta hakkaride kırsalda şehirde senoryolu bir şekilde anlatan tanıtım videolarıyla mısırda suriyede ırakta türkmenistanda çinde amerikada pensilvanyada libya da israilde lübnan da afrikada avrupada mit ve tsk polis jandarma özel kuvvetleriyle bir arada bazen kardeş ordularla yapılan beraber opresyonlarla yalan yanlış anlatan gerçekleri gün yüzüne çıkaran üstü örtülmüş suikast ve cinayetleri anlatan bir kurgu mısırda c.başkanını deviren filistinde müslümanları ezen çinde müslümanlara yapılan eziyetleri karabağ da yaşananları anlatan bosnada türkmenistanda kırgızıstanda özbekistanda türkiyede dünyada ki müslümanları ve türklerin başından geçenleri gerçekleriyle anlatan ve tüm dünyaya mesaj veren islamiyeti ve türklüğü doğru şekilde anlatan bir milli bir oyunumuz neden olmasın düşündüm ve çok heyecanlandım…

    CEM KOÇAK 28 Nisan '16 tarihinde | Cevapla
  12. 18 yaşındayım. 5 yıldır online oyunları oynuyorum. Hayatımı öyle kötü etkiledi ki anlatamam size. Oyunlar dışında başka hiçbir şeyden zevk almıyorum. Her anlamda beni aşağı çekti. Oynamadığım zamanlar bi boşluk oluyordu bende. Yerini dolduracak hiç bir şey yok. Okul da sayısal derslerim berbattı zaten. Yazılım mühendisliği okumayı düşünüyordum. Ancak her şey düşünmekle olmuyor maalesef. Önemli olan icraat. Büyük hayal kırıklığına uğradım. 1 yıl bile kaldım devamsızlıktan. Şuan dil bölümünü okuyorum. Bilgisayardan uzak durmam lazım bi süre. İlerde bu işe girersem benimle aynı kafada olan bi takıma ihtiyacım olacak. Oyun yapımcısı programcısı olmak sanıldığı kadar kolay bir iş değil. Bunu anlayın artık.

    Sarah Kerrigan 27 Mayıs '16 tarihinde | Cevapla
    • Online oyunların kararttığı hayatlar ile oyun geliştirme arasındaki ilişkiyi pek kavrayamadım. Diğer dediklerinize katılıyorum.

      Tanshaydar 31 Mayıs '16 tarihinde |
  13. Kendi bağımsız oyunumu yapıyorum ve bu konuda bilgili arkadaşlar varsa ortak olarak oyuna yardım edecek kişiler arıyorum ilgilenirseniz atakan_naci@hotmail.com adresinden skype üzerinden mesaj adabilirsiniz

    atakan çakır 24 Haziran '16 tarihinde | Cevapla
  14. Güzel bir paylaşım herkese teşekkürler.
    Neden burdayım Sanayi sektörünün içinde işim gereği bulundum milyonlarca ürün var bu ürünlerin tanıtım filmlerini düşünün dev bir pazar yapan kişileri bulmaya çalışıyorsunuz ciddi bir alt yap ne üniversitelerde var ne de dershanesini bulabiliyorsunuz. kendi tasarımım bir ürünün nasıl çalıştığını anlatmak için bir film yapmak istiyorum uzman bir arkadaşın çok kısa sürede yapabileceği bir iş ama bir çok kişiye denk geldim genelde bir kaç noktada takılıyorlar çünkü düzenli bir eğitim almamış sadece denemelerle öğrenmiş kişilere ulaşabiliyoruz. varsa biri yer altında bir borunun çalışma mantığını anlatacağım bir film için bana ulaşırsa sevinirim lütfen uzmanı olsun sonra orda burda takıldık biraz zaman lazım öğreneyim yapayım diyen olmazsa sevinirim. 05322659204 acildir. info@hydroluis.net sitemizi incelerseniz ne yapacağınızı da anlayabilirsiniz.

    Loui Hassan 30 Haziran '16 tarihinde | Cevapla
  15. ben bir oyun yapmak istiyorum andoid ve Ipone destekli kendim yapabilirmiyim ve oyun yapabilen biriyle tanışmak istiyorum yardımcı olurmusunuz

    turgay 11 Temmuz '16 tarihinde | Cevapla
  16. 3Dmax le video izleyerek kendi çapımda nasıl modelleneceğini öğrendim yani bir karakterin vücudunu ,yüzünü çok detaylı olmasada yapabiliyorum.Nesnelerin iskelet sistemini oluşturan iyi bir program söylermisiniz.Maya ve unity bu iş için uygunmudur.

    Beromania 14 Ağustos '16 tarihinde | Cevapla
    • Unity oyun motorudur. 3Dmax, Maya, Blender gibi programlarda yarattığınız modelleri ve animasyonları oyun içerisinde gerçekleştirmenizi sağlar.

      Saydığım programlar ve halihazırda kullandığınız program zaten iskelet ve animasyon desteği vermektedir.

      Tanshaydar 14 Ağustos '16 tarihinde |
  17. kardeş iyi hoş demişssin ego demişssinde sendede bi ego gördüm söylemeden geçemedim senin yazdıklarından hiç birini bilmiyorum elimden tek gelen photoşopla karekter çizimi yapıyorum yurtdışındaki oyuncu sitelerede satıyorum sen şöyle dersen “emek olmadan yemek olmaz ” desen yine eyvallah mühendislikle alakası yok okadar iş adamı var yanında çalıştırdıkları mühendis kendisi ne belkide lise mezunu bile değil.. kardeşim içimden geçeni yazdım k.bakma ama demek istediğim şu ki o dilleri öğrenmek için okuluna gitmek lazım ama her insanın kaderi farklı bende istedim bilgisayar okumak ama olmadı okuyamadım işletme okudum ama hevsim var bir sürüde fikrim öğrenmek istedim ama sorularımı cevaplayacak kimseyide bulamadım internetlerde ne bulduysam onlara baktım.. kimin kapısını çaldıysam herkezin mantiletesi aynı ben okudum 5 6 bin ver öğreteyim hemde 1 ay a abi 1 aylık işse bu ben bir seneye öğrenirim sana ne gerek var herkez soymanın peşinde velasılkelam yazıcak çok derdim varda gerek yok senin bilgin var benim yok ama benimde fikrimvar senin yok sen yıllık mühendis olmuşssun bende 4 tıllık işletmeciyim sen program yazarsın ben yazamdığım programların bir parçasını satarım şuanda yaptığımgibi photoşop video montajlama after effeckten ileriye gidemedim kodlama beni aşar ama ben ekmeğimi bunlardan buldum ufak ufak bence sen kardeşim egoyu bikenarya bırakta kapına birisi gelmişsse onu değerlendir birlikten kuvvet doğar derim tekrar k.bakma incinmişssen laflarımdan ama gerçek bunlar ve nicesi vesselam…

    serkan 8 Eylül '16 tarihinde | Cevapla
    • Güzel kardeşim dediklerinde bir beis yok.

      Yalnız, şöyle de ufak bir sıkıntı var.
      Ben nerede “okul okuyun” ve/veya “bu iş okul okumadan olmaz” dedim? Diğer yazılarıma baktın mı bilmiyorum; ama “sokaktan kafası hafif çalışan bir adamı getirsek, adam gibi altı ay eğitim versek düzgün bir yazılımcı çıkar ortaya” şeklinde bir argümanım oldu benim hep.

      İngilizce konusunda da, ben Bilkent hazırlıkta temelini öğrendim. Geri kalanını yine kendim öğrendim. Bilkent’te son sınıfa gelip de iki kelime İngilizce bir araya getiremeyen arkadaşlarım vardı. Onlar da aynı hazırlığı okudu, ben de. Aradaki fark, ben öğrenmek istedim ve üzerine gittim.

      Yanisi güzel kardeşim, “okuyamadım”, “kader kısmet” filan diyorsun da, kusura bakma ama böyle kadercilik bana bahane gibi geliyor. Benim rahmetli amcam okul okumadı, benim kadar programlama da biliyordu yazılım da biliyordu. Daha benim bilmediğim anlamadığım bir sürü teknik alanda da bilgisi tecrübesi vardı. Hatta hayat tecrübesi daha fazla olduğu için birçok konuda da benden iyiydi.

      Bence o çok para isteyenler canını sıkmış gelip burada dert yanmışsın. Boşver sen onları. Bak ben zerre kuruş ödemedim öğrenirken. İnternet deli gibi kaynak dolu, parayala satın alamayacağın kadar çok fazla kaynak var. Hatta ömür boyu okuyup izleyip bitiremeyeceğin kadar çok kaynak var.
      Bir oyun motoru, başlangıç düzeyinde bir programlama öğreneceğim diyorsan sadece Youtube’tan video izlemen yeter. Ben Unity motorunu öğrenirken altı ay internet üzerinden video izleyip kaynak okudum bir proje açıp bir şeyler yapmaya başlamadan önce.

      Bence İngilizce öğrenme ile başla. Kursa filan gitme. Bir iki güzel kaynak, geri kalanı hep kendi çaban. Dizileri İngilizce altyazı ile izle, yabancı müzklerin sözlerini anlamaya çalış.

      Eksik kısımlarına da yapabildiklerine de odaklan. Bak mesela The Novelist isimli oyun nasıl bir satır kod yazılmadan yapılmış. Tüm mesele hayatın sana verdiği kartlarla nasıl bir oyun sergilediğin. Yoksa hiçbirimiz Ağaoğlu olarak doğmadık, cebimizde 8 bin nakit taşımıyoruz. Ben gidip ona çemkirmek yerine önümdeki işi nasıl yapabilirim diye düşünmeyi ve ona göre çalışmayı tercih ediyorum.

      Kendin ne yapmak istediğine de sen karar verirsin.

      Tanshaydar 8 Eylül '16 tarihinde |
  18. bir ara yazılım mühendisliği okumayı düşündüm oyun yapımı diye bir dersleri olduğunu netten gördüğümde ama okuyan bir arkadaşım öyle bir ders hiç görmedim ben dediği için vazgeçtim sırf bunun için tercih edecektim ama etmedim… dijital oyun tasarımcılığı da özel üniversitede olduğu için gidemedim. bunu her bilişim okuyanın gördüğü bir ders değil mi ? netten bakınca dersleri arasında var ama okuyanlara sorunca yok diyorlar acaba üniversiteden üniversiteye değişiyor mu bu bir bilgin var mı ?

    sedat 17 Ekim '16 tarihinde | Cevapla
    • Oyun Yapım dersleri birçok üniversitede teknik seçmeli olarak mevcut. Bunu en iyi veren Hacettepe, ben de şu anda Hacettepe’de olduğum için dersi veren asistanları biliyorum.

      Doğrudan oyun tasarımı üzerine 4 yıllık bir fakülte beklemek zor elbette; ama düşüncesi abes değil. Yurtdışında böyle programlar mevcut. Ne var ki, böyle bir dersin zorunlu olmasını, herkesin bu dersi göreceğini düşünmek baya baya abes bir düşünce. Öyle bir şey yok.

      Karabük Üniversitesi’nde ders programda görünüyor; ama en son konuştuğumda dersi verebilecek kimse yoktu. Ben başvurmak istedim ama hayal tabi, şu andaki hayatımı bırakıp öyle bir işe kalkışamam. Birçok üniversitede durumun bu olduğunu tahmin ediyorum. Bir de Türkiye’de oyuna bakış açısını da eklersek sonuç ortada olur.

      Tanshaydar 17 Ekim '16 tarihinde |
  19. oyn yepimcisi olmağa ne var yeaa? arpigi meykır yepiliyo çokzel

    +9 gamemeykır 17 Ekim '16 tarihinde | Cevapla
  20. Ben şuan 14 Yasindayim Mecidiyekoyde C++ Dilinden Yazilim Dersleri Aliyorum Ve Oldukca Ilerledik Kendi Sitemizi Falan Yapiyoruz Ama Bu Yazilim Bittikten Sonra orada Hackerlik Dersi Alicagim Sizcd Buyuyunce Bilgisayar muhendisimi Olmaliyim Yoksa Baska Oneriniz Varmi hackten falanda anlatim 3 4 site cokerttim hackermi olsam muhendismi arasinda kaldim 🙂

    Hamza Kaya 20 Ekim '16 tarihinde | Cevapla
  21. Hacker Olursamda Yabanci Bankalari Hackleyip Aldigim Parayi Islam Icin Kullanicagim 🙂

    Hamza Kaya 20 Ekim '16 tarihinde | Cevapla
  22. Gerçekten kafamdaki birçok soru işaretini kaldırdığın için teşekkür ederim

    İbrahim halil 27 Kasım '16 tarihinde | Cevapla
  23. online oyun yapımıda mı aynı ? hani online vs olarak ayrılıyor mu oyun yapımı ? farklımı ne gibi farkları var varsa ? örneğin prototype gibi bir oyunu yapmak mı daha zordur yoksa League of Legends gibi bir oyunu yapmak mı zordur ? ve kod bilmek şart mı ? kodları bilmeden hem öğrene bileceğimiz veya bilmeden az çok bişiler yapabileceğimiz bir program var mı ? online bir oyun yapmak istesek bunu nasıl yapabiliriz ? detaylı açıklarsanız sevinirim. 🙂

    seda 16 Aralık '16 tarihinde | Cevapla
    • Sorduğun soruları bir yorum altında detaylı açıklayamam veya “online oyun nasıl yapılır” şeklinde bir ders veremem. Onun için birkaç parçadan oluşan ayrı bir ders hazırlamam ve örneklerle anlatmam gerekir.

      Oyunlar “Online” olan ve olmayan olarak ayrılıyor evet. İşin içine online kodlama da girdiği zaman işler çok farklı bir hal alıyor. Online oyunlarda her oyuncunun bir sunucuya bağlanması (veya kendi bilgisayarları arasında bağlanması) gerekiyor ve bu bilgisayarlar arasında çok hızlı ve efektif şekilde veri gönderilmesi gerekiyor. Bu verilerin de diğer bilgisayarlarda gösterilmesi gerekiyor. Kendi bilgisayarında bir şeyi hareket ettirmek ile iki veya daha fazla bilgisayarda aynı şeyi aynı anda hareket ettirmek elbetteki zorluk açısından da farklıdır.

      Şöyle söyleyeyim, Prototype’ta ileri basınca sadece sen görüyorsun karakterin ileri gittiğini, ama LoL’de oyundaki herkesin bunu görmesi lazım. Prototype’ta sen hasar alırsan sadece senin bilgisayarında görülüyor; ama LoL’de hasar alırsan herkesin bunu görebilmesi ve ölürsen de herkesin bilgisayarında ölmen gerekiyor. Bu verileri tutacak, doğruluğunu karşılaştıracak, herkesin bilgisayarına eş zamanlı olarak gönderecek ve güncelleyecek bir sistem yazmak oyun yazmak ile aynı zorlukta.

      Söylediğin iki oyunun da yapımı zor ve öyle hiçbir tecrübe ve bilgi olmadan, hele hele programlama bilmeden basit klonlarını bile yapamazsın. Progralama bilmeden yapabileceğin oyunlar en fazla The Novelist oyunu seviyesinde olacaktır.

      Oyun motorlarında görsel programlama araçları mevcut, onlara bir göz atabilirsin. Ama programlama öğrenmek ile oyun motorunu kullanmayı öğrenmek arasında zorluk açısından öyle çok büyük bir fark da yok.

      “Oyun yapımına nereden başlanır” kısmına ise ayrı bir yazımda cevap vereceğim.

      Tanshaydar 16 Aralık '16 tarihinde |
  24. teşekkür ederim daha detaylı bir yazı yazdığınızda linkini paylasırsanız sevinirim.

    seda 21 Aralık '16 tarihinde | Cevapla
    • Rica ederim.

      Yazılarımı burada yazıyorum zaten, en yeni yazılarım da anasayfada görünüyor.

      Tanshaydar 21 Aralık '16 tarihinde |
  25. tavla oyunu yaptıracaktım size nasıl ulaşırım ?

    ahmet 3 Mart '17 tarihinde | Cevapla
    • Mobil proje almıyorum maalesef. İki yıl önce son mobil projemi alıp ödememi alamadığımdan beri soğudum 🙁

      Tanshaydar 15 Mart '17 tarihinde |

Burcu için bir cevap yazınCevabı iptal et