Bir Projenin Hüzünlü Sonu

Durun durun! Paralycid değil sonlanan! Benden öyle kolay kurtulamazsınız! Paralycid’in geliştirilmesi halen devam ediyor ve onunla ilgili yeni haberleri de elbet paylaşacağım, yakın zamanda umarım.

Sonlanan proje, Kanada’dan aldığım, freelance yazılımcı olarak katıldığım bir projeydi. Yazılımcı dedim ama; sprite’ların kesimi, pivot’ların ayarlanması, animasyonların oturtulması, collision’ların her frame’e özel bir şekilde eklenmesi gibi yazılımla çok da alâkalı olmayan işlerin yanısıra; yapay zekâ, oynanış, genel oyun mantığı, ve menü gibi bileşenlerin de programlaması bendeydi. Yani projenin yarısından fazlası benim üzerimdeydi diyebilirim (Yadırgamayın, oyunun ne ve nasıl olacağını, aynı zamanda 2D çizim ve sprite’ları, şartların neler olacağını işveren belirliyor, sonuçta ben sadece çalışan oluyorum.)

Freelance iş alma konusunda tecrübelerimin çoğu kötü. Web sitesi işleri gibi insanı canından bezdiren işlerin yanısıra, ödemesinin eksik alındığı veya hiç alınmadığı işler de mevcut oldu. Hatta bir keresinde altı ay sonunda “ben artık istemiyorum” deyip de tüm emeği bir kerede silip atan aslan gibi insanlar da tanıdım. Tabi hayat tecrübesi diyerek yola devam ettik; kanunlarla ve sözleşmelerle değil de, söz üzerinde kalan anlaşmaların çoğunda işveren değil işçi zararlı çıkar, aklınızın bir köşesinde bulunsun.

Herneyse… Üzerinde çalıştığım proje, fantastik bir evrende geçen Shoot ’em up tarzında kuş bakışı 2D bir oyun… olacaktı. Maalesef NDA (gizlilik sözleşmesi) gereği elimdeki oynanabilir versiyonları halka açık bir şekilde paylaşamıyorum. Ama paylaşabildiğim kişiler eğlenceli ve güzel olduğunu savunuyor, ki ben de öyle düşünüyorum.

2D oyunlar konusundaki tecrübem bir yana, hem geliştirme hem de test etme aşamasında (özellikle yapay zekâyı test ederken) çok haz aldım.

Ama maalesef, proje dün itibariyle sonlandırıldı. Sebep olarak zaman çizelgesinin gerisinde kalınması, var olan oynanabilir versiyonların beklentileri yeterince karşılayamaması, ve bütçenin yeniden ayarlanması gösterildi. Şimdi, “hocu ben oyun yapçam da ne önerirsin” diyen arkadaşlar için bu söylediklerim hiçbir şey ifade etmiyor olabilir; ama gerçek hayatta ve gerçek piyasada, üzerine para ve zaman yatırılan proje (sadece oyun değil, herhangi bir proje) belli kıstaslara uygun ilerlemek zorundadır. Gelecek vadediyor, güzel görünüyor, bittiğinde efsane olacak olsa bile bazı sebepler yüzünden sonlandırılması mümkündür (bkz. Silent Hills iptal oldu, soğuk su dolu sürahiyi ne yapacağınızı biliyorsunuz, hadi aslanlarım).

Dolayısıyla olay şu noktaya geliyor. Ya proje başından iyi planlanmadı ve bazı şeyler plana uygun gitmedi, ya ekipteki elemanlardan biri işini düzgün yapmadı ve projeye negatif yansıdı(*), ya da elde olmayan sebeplerden dolayı (malum, hayat belirsiz) işler istenildiği gibi gitmedi, ya proje başındaki adam ve/veya finansman ümidini ve/veya hevesini yitirdi. Sonuncusunun olması biraz Türkiye’deki “patron firması” mantığına dayalı, ve yurtdışında işler böyle işlemediği için pek mümkün değil.

İşin başında herkes heveslidir; ama bir kişinin değeri zor anlarda gösterdiği sebat ile ölçülür. Oyun geliştirmede durum farklı değildir ve proje ilerlemeye, bir şeyler ortaya çıkmaya başladığı anda zorluklar ve terslikler üst üste gelmeye başlayacaktır. Vereceğiniz kararlar karakterinizi gösterecek, yollarınızı ayırdığınız insanlarla yollarınızı ayırma şekliniz size gelecekte geri dönecek, ve gösterdiğiniz çabayla yetenek doğrultusunda değerlendirileceksiniz.

Haliyle proje boyunca yanınızda olan insanların tepkilerine göre karakterlerinin ve size karşı hislerinin de neler olduğunu öğrenebileceksiniz. Ona göre de kiminle ne paylaşmanız gerektiğini iyi hesaplayın. Kaliteli iş yapmakla, para kırmak ve/veya ünlü olmak için iş yapmak arasında fark vardır.

Özet: Hayat zor.

(*) Aslında durumun bu olduğunu ve benim yüzümden olduğunu düşünüyordum. Kişisel sebeplerden ötürü projeye bir ay kadar fazla vakit ayıramadım ve haliyle istenilen özellikler biraz geç geldi, ama yani sonuçta büyük yük benim üzerimdeydi. Lâkin sözleşmenin sonlandırılması ve NDA gereği tüm dosyaların yok edilmesi sırasındaki iletişim boyunca sıkıntının benden kaynaklanmadığını ve aksine iyi iş çıkardığımı, ihtiyaç dahilinde benimle tekrar iletişime geçeceklerini söylediler. Belki beni kırmamak için böyle yansıtılmıştır, belki de gerçekten böyledir. Gerçi öyle olmasa sözleşme sonlandırma ödemesini yapmazlardı sanırım, zira zamanında bana kazık atmaya çalışıp parasını isteyen bir freelancer’ı imzaladığı sözleşme üzerinden baya ters yatırım düz sevmiştim, parasını da ödememiştim.
Bilemiyorum, hayırlısı.


3 Responses

Bir yorum yazın


  • Osman Ülke on

    Hayırlısı olsun diyelim. 🙂


  • aec on

    Yani, her projeye girerken bu tur olasi sonlar insanin aklinda bulunmali. Cok az para karsiliginda cok fazla is bekleniyordu bu projede. Yerine gececek daha karli ve zevkli projelerin olmasini diliyorum.

    Yaptigin isi ozgecmisine koyabilecek misin? NDA altinda mi kaliyor o? boyle 3 sn’lik bir teaser falan cikarmana izin veriyorlar mi?


  • KCB on

    Paralycid’in devam etmesine sevindim. Kaliteli iş yapmak ile para kırmak için yapılan işin farklı olduğu çok doğru. Ve acı verici şekilde para amaçlı yapılan işler yola devam ederken kalite gözetilenler (istisnalar hariç) yok olup gidiyor.


Leave a Reply