Oyun Yapımcısı / Programcısı Olmak?

Bir iki hafta önce oyun yapımcısı olmak isteyen birisi tarafından mail almış, yol göstermem istenmişti. Kısa bir süre sonra, oyun programcısı olmak isteyen başka birisi de mail gönderdi. Tam “acaba bir blog yazısı yazıp merak edilenleri cevaplasam mı?” diye düşünürken, benzer sorular soran mail’lerin sayısı 14’e çıktı. Finallerimin bittiği şu dönemde, hazır PangPang‘i de bitirmiş ve kodunu yayınlamışken, en azından kısaca bu olayı açıklayayım istedim.
Öncelikle bu soruları cevaplayacak bilgi birikimine ne kadar sahip olduğumu belirteyim. Bilkent Üniversitesi’nde Bilgisayar Mühendisliği okuyorum. Bilgisayar Mühendisliği’nin bir yan dalı olan Yazılım konusunda oldukça birikim ve yeteneğe sahibim. Dolayısıyla “programlama” denilen işin içerisindeyim, bir çok farklı yönünü de görmüş durumdayım.

Tabi tüm bunlar oyun programlama teriminin içerisinde bulunmama yeterli değil. Ama yazdığım 3 adet 2D Java oyununun yanı sıra White Night‘ı da ele alırsak (hepsini tek başıma yaptım), oyun programlama konusunda bilgi sahibi olduğum söylenebilir. Tekrardan söyleyeyim, bu konuda söz sahibi olacak bir kişi değilim; ama soruyu soran sizlere söz sahibi olacak insanlardan daha yakın olduğum için bildiklerimi paylaşmayı da görev addediyorum kendime.

Oyun Yapımcısı ≠ Oyun Programcısı

Öncelikle şu yanlış anlaşılmayı ortadan kaldıralım. Oyun Yapımcısı ile Oyun Programcısı hiçbir şekilde aynı şey değildir. Adları zaten üzerlerinde, biri yapımcı, diğeri programcı. İkisi farklı şeyler olmakla beraber, bir kişi ikisini de aynı anda yapabilir.
Bunu şöyle bir örnekle açıklayalım. Steven Spielberg bir yönetmendir, oyuncu değildir. Film yapımını yönetir; ama oynamaz (oyuncu değildir, oyunculuk bilgisi yoktur vs); ama Clint Eastwood hem yönetmen, hem de oyuncudur. Gran Torino filmini yönetmiş, aynı zamanda başrol oyunculuğunu yapmıştır. Bu, Clint Eastwood’un kendi yeteneği ve becerisidir; yani hem oyunculuk, hem de yönetmenlik yeteneği vardır. Aynı şekilde bir Oyun Yapımcısı iyi bir programcı olarak Oyun Programcısı da olabilir. Tersinin geçerli olduğu yerler de yok değil elbette.

Bir oyun yapabilmek için gerekli olan yetenekleri ‘kısaca’ sıralayacak olursak:

  • Programlama
  • 3 Boyutlu Modelleme
  • Müzik/Ambiyans besteleyicisi
  • Ses efektleri uzmanı
  • Senarist
  • Seviye Tasarlayıcısı
  • Oynanış Tasarlayıcı
  • Konsept Sanatçısı
  • Seslendirmenler
  • … ve kendi alanlarında uzman daha fazlası…

Dolayısıyla tek bir kişinin bütün hepsini yapabiliyor olması imkânsıza yakın, hepsini iyi yapabiliyor olması ise imkânsızdır. Birkaç tanesini iyi yapan bir kişi ise tek başına bir oyun yapabilir (bkz. White Night).

Oyun Yapımcısı Olmak

Baştan söyleyeyim, kimse öyle elinde bir şey olmadan çıkıp da oyun yapımcısı olamaz. Oyun yapımcısı, takım lideri olmanın yanı sıra, yukarıdaki listeden en az birini çok iyi yapabilecek bir kişi olmak zorundadır. İnternet üzerinde sürekli görüyorum, bir kişinin aklına fikir geliyor, çeşitli forumlarda veya resmî yerlerde “şöyle şöyle bir fikrim var, oyun böyle böyle olacak, işin özü programcı, modellemeci, seviye tasarlayıcı vs vs arıyorum.” Yani arkadaş diyor ki, benim bir fikrim var, siz toplanıp bu fikri hayata geçirecek, tüm işleri benim yerime yapacaksınız, ben de bu oyunu ben yaptım diye gezeceğim.

Bunu kimse yemez, kimse de katılımcı olmaz. Öncelikle elinizde bir şeyler olması gerekmekte. İyi bir programcı, seviye tasarlayıcı veya modellemeci olabilirsiniz; ama bunun yanısıra liderlik yeteneğine de sahip olmanız gerekmektedir. Oyun yapımcısı bir takım lideridir, takımın geri kalanını takip eder, iş bölümü yapar, fikirleri ölçüp biçer, işleyişi gözler ve tüm bunların yanında kendi üzerine düşen işi yapar ki, bu da genellikle en ağır iş olur.

Ben White Night’ı yaparken, programlama, senaryo, seviye tasarımı, oynanış tasarımı ve konsept çizimlerini kendi başıma yaptım. İki seviye tasarımında Ünal kardeşim yardımcı oldu. Müzikleri Broken Notes gurubunun albümlerinden, kendilerinden izin isteyerk kullandım, ses efektleri için internetteki ücretsiz kütüphanelerden faydalandım. Son olarak, modelleme konusunda, Yaşar isimli bir arkadaşım birkaç modelde yardımcı olduktan sonra, doku giydirme, UV Mapping vs gibi konuları da yine kendi başıma hallettim.
Son olarak da, birkaç kişiye seslendirmenlik teklifi götürdüm, ve onlar da kabul ettiler.

White Night yılın en iyi tek oyunculu modu seçildi. Birçok yerden övgü topladı ve onlarca kaliteli moddan çok daha popüler hale geldi. Dolayısıyla oyun yapımı ile ilgilenen başka kişiler tarafından kabul gördüm, çünkü elimde bir şeyler vardı, kendimi kanıtlamıştım. Şimdi, bir sonraki mod çalışmam için teklif götürdüğüm insanlar kabul ediyor, hatta dışarıdan takıma girmek isteyenler bile oluyor.

Ama ben White Night’ı yapmadan önce böyle teklifler götürseydim, kimsenin beni sallamayacağı aşikârdır. Adı sanı duyulmamış, elinde bir portfolyösü bulunmayan bir kişiye nasıl güvenip de iş verebilirsiniz? Kaldı ki, bu sadece var olan bir takıma girmek. Bir takım oluşturmak için, size güvenecek ve sizi takip edecek insanlara ihtiyacınız var, bu da ancak kendinizi bir şekilde ispatlayarak olabilir ancak. Türkiye’de bu konuda verilebilecek örnekler çok, biliyorsunuz. Olay sırf John Carmack’tan, Gabe Newell’dan ibaret değil bazılarının sandığı gibi.

Dolayısıyla, oyun yapımcısı olmak istiyorsanız, önce iyi olduğunuz bir alanın yanı sıra, oyun yapmanın hemen her aşamasını bilmeniz, diğer yapılacak işlerde de bir fikir sahibi olmanız gerekiyor. Bunun en iyi yolu ise, önce tek başınıza bir oyun yapmaya çalışmak olacaktır. Bu, size hem genel işleyiş hakkında çok büyük tecrübe katacak, hem konu hakkında bilgi sahibi olacaksınız, hem de neyi iyi yaptığınızı ve ne konuda yardıma ihtiyaç duyduğunuzu göreceksiniz.

Oyun Programcısı Olmak

Oyun programcısı, yapımcısı olmaktan çoğu zaman daha zordur; çünkü oyun programlama bir sürü alt dal içerir. Yapay Zekâ (Artificial Intelligence), fizik etkileşim (Physics Interaction), ışıklandırma & gölgelendirme (Lightning & Shadows), çarpışma belirleme (Collision Detection) vs bu dalların içindedir, ve genellikle her biri kendi alanında uzmak kişiler tarafından yürütülür. Eğer ki bir oyun motoru kullanıyorsanız (Unity, UDK, Source vs…), oyun motorunun limitlerini, kullandığı programlama dillerini, soyutlandırmasını, ön tanımlı kütüphanelerini bilmek, öğrenmek durumundasınız.

Eğer oyun programlamaya yeni başlayan birisiyseniz, öncelikle bir Game Loop (oyun döngüsü) kavramını anlamalısınız. Kısaca Game Loop, bir oyun döngüsünün içerisinde olan her şeyi kaplar. Bu, nesneleri ekrana çizme, çarpışmaları belirleme gibi oyunun içinde bulunduğu durumu (game state) kontrol edip gerekli işlemleri yaptıran ana işlemdir. Oyun programlamaya 2 boyutlu bir oyun yazarak başlamak, oyun programlama mantığını kavramak için en iyi yöntemdir. Var olan 2D motorları kullanmanın yanısıra, kendi 2D motorunuzu da yazabilirsiniz.

Bu konuda, yazılmış oyunları ve kodları incelemek ayrıca fayda sağlayacaktır. Örneğin, PangPang için kaynak kodunu yayınladım. Sıfırdan yazdığım 2D motoru kullanarak bambaşka oyunlar yapmanız mümkün. Mesela biraz değişiklik ile bir Bomberman, Snake, Galaxian ve hatta Süper Mario bile yapabilirsiniz. Benim kişisel tercihim Java, çünkü sanılanın aksine yavaş çalışmıyor ve nesne yönelimi konusunda mükemmel. Python’un pygame modülü de oldukça başarılıdır. C++ için SDL, C# içinse zaten XNA kullanabilirsiniz; ama önemli olan, Game Loop mantığını kavramanızdır, sonrası tamamen sizin hayal gücünüze kalmış.

3 Boyutlu oyun programlamaya gelince işler değişiyor. Burada düzlemden uzaya geçiş söz konusu ve yüksek matematik işin içine giriyor. Her ne kadar DirectX ve OpenGL gibi grafik kütüphaneleri bir çok şeyi sizin yerinize yapsa da, işleyiş mantığına hakim olmanız gerekmekte. Ayrıca fizik motoru için farklı kütüphaneler de kullanabilirsiniz. Mesela Source Havoc, HPL2 ise Newton Game Dynamics kullanıyor. Ben White Night’ı yaparken, Bilgisayar Mühendisliği okuyor olmanın avantajlarından ziyade, AngelScript kullanan HPL2, C++’a çok benzediği için kendi kişisel merakımla öğrendiklerim sayesinde çok güzel sistemler, bulmacalar ve ara videolar kodlayabildim. Ama bu konuda oyun motorunun sınırlarında kısılı kaldım. Mesela bir silah sistemi ekleyemedim.

3 Boyutlu oyun programlamanın sıfırdan oyun motoru yazma kısmına girişmek şu zamanlarda akıl kârı değil. Bir CryEngine, bir Source, bir UDK, bir Unity yazmak için yeterli zaman ve parayı bulacak bir ekip, motor yazmak yerine motor lisansı alıp oyunu yapmayı tercih edecektir.

Şahsi görüşüm, var olan bir oyuna mod yapmaya çalışmak olacaktır ki, bu şekilde temel mantık çok rahat şekilde kavranabilir.

İş Bulmak?

Bu konuda yönlendirme yapamayacağım maalesef. ODTÜ ATOM bu konuda bir başlangıç noktası olabilir; ama belirttiğim gibi, iyi ve az da olsa tecrübeli olduğunuz bir alan olmalı. Ben SilentHillTR’yi yönettiğim dönemlerde yaptığım işlerle Orhan Güç‘ün aklında kalmışım, kendisi benimle senaryo yazımı için iletişime geçtiğinde öyle belirtmişti. Yani kimse yetenek avına çıkmıyor, bir şekilde işin bir yerinden başlamanız gerekiyor. Gerisi doğru insanlarla tanışmaktan geçiyor. Son olarak da adanmışlık.


Değineceğim bir başka konu ise, yabancı dil bilgisi. Programlama ve oyun geliştirme üzerine kaynakların çoğu İngilizce’dir. Türkçe kaynak bulmak sıkıntılı olduğu gibi, güvenilir ve profesyonel olmama durumu da karşınıza çıkabiliyor.

En önemli mesele…
Bu iş konsantrasyon ve adanmışlık ister. Hadi yapalım deyince olan bir şey değil. Aklım ermeye başladığından beri takip ettiğim birçok projenin ölüşünü gördüm. Yazar, çizer veya programcı olarak katıldığım başka ekipler de oldu ve hepsinin dağılışını gördüm.
Projenizin ölmesini istemiyorsanız
– Yutamayacağınız lokmayı ısırmayın.
– “Ben yatayım, işi başkası yapsın, üzerine konayım”. I-ıh, işler öyle yürümüyor.
– Egonuzu bir kenara bırakın. Takım çalışmasında egonun yeri yoktur, anca takım dağılır.
– Çok uçuk birisi değilseniz her işi kendiniz yapmaya çalışmayın, yapamazsınız. Bu bir meydan okuma değildir.
– Son olarak da, kararlı olun. White Night 10 ay sürdü. Ama sonuçları ortada.

Kısacası, oyun yapmak da, programlamak da ciddi iştir, ve ciddi emek ister. Umarım bir nebze olsun açıklayıcı olmuştur.


78 Responses

Bir yorum yazın


  • Kamil on

    Aslında kısaca toparlarsak bugün oyun yapmak bir film yapmak kadar önemli ve de değerli. Ve tüm bunların yanında doğru iksir’i (oyunu) tutturabilmek için senin de saydığın bir çok elementin doğru zamanda doğru yerde bir araya gelmeleri lazım. Ama bir de öyle bir döneme daha giriyoruz ki, artık oyunlar uygulamalara dönüşüyor. Akıllı telefonlarda, tabletlerde artık dokunarak etkileşime girdiğimiz bugünün oyunları belkide gelecekte bizi tamamen içine alacak. Bu kadar hızlı gelişen bir alanda bir şeyler üretmek bir yana rekabet etmek de zorlaşacaktır.

    Mobil dünyada bir kaç kişinin oyun yapabildiği gerçeği beni en azından “bireysel oyuncular” için rahatlatıyor. Hele ki içimizden birileri bu yola kafa koymuşsa bence mobil/tablet alanınını ciddiyetle yaklaşmalı. Keyifli yazın ve tespitlerin için teşekkürler Tansel.


    • Tanshaydar on

      “Aslında kısaca toparlarsak bugün oyun yapmak bir film yapmak kadar önemli ve de değerli.”
      Kesinlikle aynı fikirdeyim ve her fırsatta tekrarlarım, ki verdiğim örneğin (yönetmen/oyuncu) geldiği yer orası.
      Mobil oyun bambaşka bir konu. Artık oradaki dengeler değişiyor. Dead Space 2’nin outbreak öncesi konusu sadece mobil versiyonunda anlatılıyor.

      Okurken keyif aldıysanız ne mutlu bana.


    • omer on

      bence kesinlikle oyun yapmak film yapmak tan daha zor oyunda bir mekan yaratıyor bir karkter yaratıyor senaryo vb. bisürü şey var bide efektler falan var işte film eğer iyi bir film yapacaksan iyi senaryo iyi efektler falan lazım başka bişey yok varolan gerçek bir insanı alıp filme koyuyosun var olan bir mekanı alıp filme koyuyosun başka ne var ki nerdeyse oyun kadar zor yapılmış tek bir film var oda avatar ama oda normal seviyedeki bir oyunla eş değer degil


    • Tanshaydar on

      Var olmayan mekânları filme nasıl koyacaksın?
      Var olmayan kişileri (veya varlıkları) filme nasıl koyacaksın?
      Var olmayan dünyaları filme nasıl koyacaksın?
      Koyduğun gerçek insanın tam olarak istediğin gibi davranmasını nasıl sağlayacaksın? İstediğin mimikleri vermesini, istediğin ses tonuna istediğin yüz şeklini koymasını nasıl sağlayacaksın?

      Film yapımı hakkında biraz bilgi edinmenizi, yapılmış büyük bütçeli filmlerin nasıl yapıldığını araştırmanızı tavsiye ederim. Film bütçelerinin 2015’te halen oyun bütçelerinden çok daha yüksek olması, film yapım bütçesine yaklaşan (veya geçen) sayılı oyun olmasının sebebini araştırın.

      Oyun yapmak çok daha zor diyerek film yapımını küçümsemek çok büyük bir haksızlık. Örneğin, Dead Space’in filmini yapmak, Dead Space’in oyununu yapmaktan çok daha zor olacaktır.


  • Gökhan on

    Eyvallah. Bu yazıyı arıyordum ne zamandır teşekkürler yazı için. Sizle lletişime geçeceğim en yakın zamanda .


  • Burak on

    Gerçekten okurken keyif aldığım ve bana birşeyler katan bir yazıydı emeğinize sağlık başarılarınızın devamını dilerim.



  • ahmet on

    Paylasim icin tessekurler. Ben daha. 14 yasindayim ve cogu cocuk gibi oyun yapimcisi olma hayalim var suanda tahmin edebildiginiz gibi teknik konularda pek bilgim yok ama yine az bucuk biseyler biliyorum ayrica senaryo da yazabilirim. Sizce simdi ne yapmaliyim??


    • Tanshaydar on

      2 Boyutlu bir oyun yapmayı deneyerek başlayabilirsiniz. Senaryosuna, karakterlerine, tarzına karar verip üzerinde çalışın, zaten proje bitmese bile öğrenecekleriniz fazlasıyla faydalı olacaktır.


    • Anıl on

      ahmet bende 16 yaşımdayım senin yaşlarındayken internet üzerinden belli katagorilerde dersler izleyemeye başladım şuan için kendime göre az çok bilgim var yeterki bu isteğin hayalle kalmasın


  • fırat on

    anlatırken çok fazla kendi yorumunu katmışsın tam anlayamdım kısacık cümlelerle yoruma:
    oyun yapmak için bilgisayar mühendisi gibi bir meslek olmak gerekir mi ? neden ?
    oyun yapımcılığı ile programcılığı arasındaki fark nedir ? yani atıyorum oyunun yapımcısı oyunu yapıyor programcısıda o oyuna bir programmı yapıyor o oyunu kurarken filan programmı yapıyor ne yapıyor lütfen tam ve net bi şekilde yoruma cvplarını yazarmısın

    ve oyun yapmak için hangi programlşar gerekir ve oyun yapıcısını internet indirip mini bir oyun(mayın tarlası mario veya 2d oyun) gibi yapabilir miyim ?

    örnek:
    atıyorum bi oyun örnek verelim mafia 2 olsun o oyunu adamlar yaparken oyun programcısı ve yapımcısı gerekti ama benim anlatmak istediğim şey oyunun yapımcısı o oyuna ne koyuyor ne yapıyor programcısıda oyuna ne yapıyor ikisi arasındaki fark ne ? lütfen cvbını yazar mısın gelecekte oyun yapma gibi bir hayallerim var ama programcısımı yapımcısımı yapımcı olup oyunu yaptım diylim program gerekirmi bu nedir açıklarmsıın ?


    • Tanshaydar on

      Bu soruları zaten yazıda cevapladım. Cevap verecek olursam yine aynı yukarıda yazdıklarımı yazacağım. Film yönetmeni filme ne koyuyor, oyuncu filme ne koyuyor, senarist filme ne koyuyor? vs…

      Programcı denilen kişi oyunun yazılım kısmı ile ilgilenir. Sonuçta video oyunu dediğin şey bir bilgisayar yazılımıdır ve bir programcı tarafından yazılması gerekir.

      Son olarak, ‘oyun motoru’ kavramını bir araştırmanı öneririm.


  • fırat on

    Bilgisayar dili nedir ? (örneklerle açıklarmısın ?)


    • Tanshaydar on

      Bilgisayar dili, bilgisayara komut vermeni sağlayan dil demektir. Çok çeşitli türleri vardır. Bilgisayar aptaldır ve sadece onun dilinden doğru şekilde konuştuğunda anlar.
      Mesela benim favori bilgisayar dilim Java’dır, bunu C ve C++ izler, ardından PHP ve Assembly gelir.
      Mesela bir Java satırı şöyledir.
      System.out.println(“Bu cümle ekranda yazacaktır.”);

      Burada Java dili ile bilgisayara bir şey anlatıyorsun. Diyorsun ki sana bir yazı veriyorum (‘Bu cümle ekranda yazacaktır.’ cümlesi) ve bunu ekrana yaz.
      Bilgisayar bakıyor ki verdiğin komuta (System.out.println) ve anlıyor ki ‘ha ben bana verilen yazıyı ekrana basacağım, tamam’. Bunu ekrana yazıyor.

      Bilgisayar aptaldır ama hızlıdır. Dolayısıyla çok kompleks hesaplamaları ona nasıl yapacağını söylersen hızlı bir şekilde yapar. Mesela 10 faktoriyel alabilirsin bir saniyeden az süre içinde. Bunu bilgisayara söylemelisin.
      int sonuc;
      for ( int i = 1; i <= 10; i = i + 1 ) sonuc = i * sonuc; Burada diyorsun ki, sonuc diye bir tam sayı tut. Sonra i diye bir tam sayı tut ve bunu 1'den 10'a kadar teker teker arttır, ve her adımda sonucu bu i sayısı ile çarparak yeni sonuç olarak elinde tut.


  • fırat on

    Teşekkürler peki bilgisayar dili windows 7/vista/xp… gibi işletim sistemlerinde farklılık gösterir mi ?
    neden ?


  • Suarez on

    Öncelikle yazı için çok teşekkürler. Ben Greenfoot gibi oyun programlama kütüphaneler ile uğraştım, sayelerinde işin işleyişini ve sistemleri yakından tanıdım. Ancak bu kütüphanelerin zaman zaman beni kısıtladığını düşünüyorum. Bu nedenle kendi oyun motorumu yazmak istiyorum.(2D) Ancak bu seferde iş karmaşıklaşıyor. Anlayacağınız gibi temel olarak bir şeyler kapmış gözüksemde ileri düzeye gelince pek bir şey akıl edemiyorum. Sorum şu: her şeyi sıfırdan yazabilmek için hangi konularda fikir sahibi olmam gerekir? Cevaplarsanız sevinirim.


    • Tanshaydar on

      Her şeyi sıfırdan yazmak oldukça zor. Ama bir liste yapmak gerekirse:
      – Grafik yöneticisi
      – Ses yöneticisi
      – Collision Detection (Çarpışma Denetleyici) yöneticisi
      – Fizik yöneticisi
      – Animasyon yöneticisi
      – Input yöneticisi
      – Ayar yöneticsi
      – Dosya yöneticisi
      – Particle (Parçacık) yöneticisi
      Bunlar temel bir 2D motor için gerekli motor bileşenleri olur. Braid ya da Limbo gibi oyunlara bakmak lazım bu konuda. Ben hep oynarken ‘acaba bunu nasıl yapmışlar’ diye düşündüğüm için az çok kafamda bir şeyler şekilleniyor; ama oturup ciddi bir proje yazılmadığı sürece tam hakim olmak zor. Teorik bilgi genelde işe yaramaz; ama yapılan bir proje başarıya ulaşmasa bile çok tecrübe katar.


  • Baki Kaan Sert on

    Merhaba

    Yazı gerçekten çok güzel, 19 yaşında lise son öğrencisiyim, bu dünyada ki tek amacım bir Oyun Programlayabilmek, bunun için var olmuşum ben kafam tamamen bu yönden çalışıyor. Daha 1.5 sene öncesine kadar YAZILIM nedir bilmiyordum, şuan geldiğim nokta pek iyi sayılmasa da 1.5 sene de genel olarak mantığını kavradım bu işin artık ileriye bakmam gerekli. Şuan benim istediğim şey bir programlama dili öğrenmek ( Oyun Programlamaya bilmek için en İDEAL dili). Ve sizinle bire bir konuşmak istiyorum Facebook olur, Msn olur, lütfen dönüş yaparsanız sevinirim.


    • Tanshaydar on

      İletişim kısmından irtibata geçerseniz konuşabiliriz.
      Şunu yeri gelmişken belirteyim, İdeal Dil diye bir şey yoktur. Yapmak istediğiniz şeye göre uygun diller vardır. İdeal Dil diye bir şey olsaydı zaten tek bir dil olur herkes onu kullanırdı.
      Ayrıca kompleks oyun mantıklarında tek bir dil kullanılmaz.


  • fırat on

    2d veya 3d oyun yapabilmek için hangi programlar gereklidir ? Kötüden iyiye yazar mısın ? internet indiricemde.


    • Tanshaydar on

      RPGMaker ile başla sen.


  • Çağan on

    Merhabalar liseye yeni geçtim ve oyun serüvenim bana alınan bilgisayarla başladı. Zamanla daha çok oyun oynadım. Ve her zamanki gibi ardından oyunun nasıl yapıldığını merak etmeye başladım. Bundan 2 sene önce her şey çok korkunç gözüküyordu fakat iyi bir ekip (kendi konusunda uzmanlaşmış kişiler) ve bu işi istemek ile problemleri ortadan kaldırabileceğimi anladım. Şu anda elimde programlamaya başlamak amacıyla aldığım sağlam bir bilgisayarım ve hayallerim var. Bence bu iş gerçekten istemek ya da istememekten ibaret. Türk piyasasında bu işi yapmaya çalışan bir kaç yolsuzun tek amacı zengin olmak. Ayrıca Türk eğitim sistemi bana her zaman bu işe başlamam konusunda engel olmuştur. Bu konuda kendimi yalnız hissetsemde sizinde benden farklı olmadığınızı sanıyorum. Hayat sadece Üniversiteyi kazanıp hakim, doktor ya da mühendis olma çabası olmamalı… Neyse yazıma geri döneyim. Bu hafta sonu Robert Lafore’nin C++ kitabını alacağım ve oyun yapımına küçük de olsa c++ dan başlayacağım. Zaten ilgili olduğum konu programcılık olduğu için bundan başlamaya karar verdim. Sizce bu doğru bir başlangıç olur mu? Yazıyı çok uzattım kusura bakmayın ama insan içindekileri paylaşma gereği duyuyor. Neyse inşallah bu yazımı görürsünüz… Son olarak http://www.crysisnews.com dan kazandığım crysis t-shirt’ü için Kamil Fatsa Abiye teşekkür ederim Selamlar Kamil Fatsa. İyi günler daha nice bloglara.


    • Tanshaydar on

      Programlama bilen birinin kendi başına oyun yapması, bilmeyene göre daha kolaydır. Dolayısıyla başlangıç için doğru bir seçim olabilir; ama ileride oyun programcısı olmak gibi bir niyet yoksa gereksiz olma ihtimali de var.

      Diğer konularda, kendi hayat tecrübemle farklı görüşlere sahip oldum. Onlar başka bir yazının konusu ama.


  • Çağan on

    Teşekkürler zaten kendi başıma oyun yapma diye bir isteğim yok yani bir ekip ile başlamak istiyorum bu işe. Bunun içinde kendime bir dal seçtim. Bu arada sizin whitenight oyununuzun durumu nasıl yani satış pazarlama gibi işlere giriştiniz mi yanlış anlamayın merakımdan soruyorum sonuçta şu an en somut örnek sizsiniz.


    • Tanshaydar on

      Girişemedim, çünkü çok fazla lisans ve isim hakkı sıkıntısı var. Motorun lisansını bile alamadan nereye neyi satışa çıkartıyorum 😀 Kan alırlar.


  • tunch on

    merhaba. hani insan düşünmekten bir anda boşluğa düşer herşey anlamsız gelir, işte o anda bir ışık yanar. bu ışığı görenler şanslı göremeyenler ise… neyse işte tamda bu noktada facebook tan daha parlak daha güçlü bir fikir geldi aklıma. ama tabi ne olduğunu burada yazamam. sizinle en kısa zamanda birebir iletişime geçmek isterim.


    • Tanshaydar on

      İletişim menüsünde gerekli bilgiler var.


  • selçuk on

    ben 15 yaşındayım ben bilgisayar mühendisliği yada oyun progcamcisi olmak istiyorum bunun için nerden başlamalıyım ve nereden bilgi edinebilirim (proglamlama dili,2d oyun yapımı,terimler vs.)yardımcı olabilirsenizçok mutlu olurum en çok kendim bişiler yapmak istiyorum 😀


  • oğulcan on

    Merhaba. Ben 18 yasindayim malum bu sene üniversite sinavi var ve meslek seçimi yapmam lazım. Aklımdaniki fikir var ya bilgisayar mühendisi ya yazılım mühendisi. Yaşar üniversitesine gittiğimde ordaki hocalar bana yazilim secmemi soylediler eğer oyun yapmak istiyorsam. Sizce hangisini seçmeliyim? Bilgisayar mühendisliği daha çok fiziki şeylerle ilgileniyormuş yani robot vb. Arada kaldim 🙂


    • Tanshaydar on

      Oyun yapmak için Bilgisayar veya Yazılım Mühendisliği okumaya gerek yoktur. Programlamayı herkes öğrenebilir, herkes düzgün kod yazabilir. Mühendislik ile kod yazmak aynı şey değildir.


  • ömer piral on

    şimdi ben 3d bir oyun motoru programlamak istiyodum kötüde olsa yapmak istiyorum yapabilirmiyim imkan varmı 😀


    • Tanshaydar on

      Yapabilirsin, imkân var. Kolay gelsin.


  • Emir on

    Merhabalar ben bir fps oyunu yapmak istiyorum bu oyunu fps creator den tek başıma yapabilirmiyim yoksa arkadaşa ihtiyacim Varmidir ?


    • Tanshaydar on

      Yoktur yapabilirsin.


  • abdullah on

    ben şuanda 13 yaşındayım ileride bilgisayar mühendisi olmak istiyorum bunun için çok çalışıyorum. satın aldığım game maker pro 3d ile oyun yapıyorum ve ileride ise çok iyi işler başarmak,gta gibi benzer oyunlar yapmak ve herkezin konuşulacağı kişi olmak için çalışıyorum. teşekkür ederim siteniz çok güzel


  • Alp on

    Verdiğiniz bilgiler gerçekten yol gösterici niteliğinde. Teşekkürler. Ben şunu sormak istiyordum. Ortalama seviyede bir oyun programcısı (C++ C# ve 3d şekillendirme) Türkiye şartlarında Kendini rahat geçindirebilir mi? Malum yaşamak için suya ve ekmeğe ihtiyacımız var ve bunlar da paralı 🙂


  • mcantosun94Can on

    Oyunlar ile ilgili okunabilicek bölümlernedir?


    • Tanshaydar on

      Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi


  • Cengiz on

    Mrb. Öncelikle cahiliyetimi affedin. Sorum çok garip kaçabilir.

    Sorum şu; oyun için yapacağımız 3 boyutlu bölüm ve karakter tasarımlarını illa ki çalışacağımız oyun motoru ile mi yapmamız lazım yoksa 3dmax gibi 3 boyutlu çizim programları ile de bu iş halledilebilir mi? 3dmax veya benzer programlarda tasarım yapıp oyun motoruna aktarmamız mümkün müdür?


    • Tanshaydar on

      Modelleri oyun motoru içerisinde yapma en fazla ortam tasarımı için olur, geri kalan masa sandalye gibi nesneler zaten 3Dmax, Maya gibi programlarda modellenerek kullanılan motora aktarılır.

      Piyasadaki hemen her motorun desteklediği formatları zaten Maya ve 3Dmax desteklemektedir, o yüzden “öyle yapılabilir mi”den ziyade doğrudan öyle yapılması doğru olandır.


    • Cengiz on

      Teşekkürler. İyi çalışmalar.


  • Engin T on

    Mrb. Oyun sektöründe güzel olsun çirkin olsun bir sürü oyunla karşılaşıyoruz. Diğer taraftan ise bu oyunların maliyetleri. 10 milyon yüz milyon hatta 200 milyon doları geçkin maliyetlerle oyunlar hazırlandığını duyuyoruz. İnsan sormadan edemiyor bu paralar nerelere veya neye harcanıyor. Tabi bu işleri bilmediğimiz için bize bu paralar yüksek de geliyor olabilir. Kısacası Bu kadar para nereye harcanıyor ???


  • Emir on

    2D boyutlu bir oyun yaparak başlamak istiyorum işe . Başlangıç için hangi programlama dilleri öğrenmem gerek?Daha sonrası için hangi dilleri öğrenemem gerek?
    Hangi oyun motorunu kulanmam gerek? Açıkçası nereden başlayacağımı bilmiyorum , en basitten başlayarak kendimi geliştirmek istiyorum. Bana bu konuda yardımcı olursanız sevinirim. Ayrıca önerebileceğiniz bir kitap var mı?


  • Kıvanç on

    Twiterdan az önce seni Takip ettim Şuan Dönüm Noktasındayım Son sınıf öğrencisi olarak şunları sorak istiyorum ;

    1)Oyun Yapımcılığı için Yazılım Mühendisliği MF-4 TEN 4 Yıllık yada 2 yıllık okusam bişi farkeder mi

    2)YGS1 ile Bilgisayar Teknolojisi Var oraya girsem olur mu ve 2 yıllık mı 4 yıllık mı girmeliyim Fark ediyormu kariyerim açısından ve oyun yapımcısı olmaktan

    3)Ben Senarist ve Grafik tasarım(Karakter Tasarımcısıda dahil) Uzlaşmak istiyorum yani yazılım işini ekibin bi kismina grafik bölmünüde diğer kısmına ve o kısımdada bende olmak koşuluyla bu işi yürütebilirmiyim ? senaryo kısmını sadece ben göğüslerim orasını sorun etmiyorum ilerki zamanlarda senaryo konusundada sorcaklarım var insaşşal yazımı görürsünüz :))


    • Tanshaydar on

      Merhaba Kıvanç,
      1 ve 2’ye doğrudan cevap vereyim. Okuduğun bölümün veya mesleğinin bu işle pek alâkası yoktur. Sokaktan adam çevirip eğitim versen programlamayı o da yapar. Özellikle oyun programalama kısmında lisans eğitimlerinin pek bir katkısı olacağını sanmıyorum. İş yerinde yazdığım kodun türü ve yapısı ile evde oyuna yazdığım kodun türü ve yapısı çok farklı. O yüzden sırf oyun progralama amacı ile bölüm seçme derim. Üniversite okumayan lise son sınıf bir arkadaşım da gayet kod yazabiliyor Unity’ye.

      3 için, İdris Çelik abimiz her şeyi tek başına yapıyor; ama şu anda sadece mobil platforma yöneldi, çünkü PC ve konsollara iyi bir oyun yapabilmek için kendi alanında uzman kişiler şart.

      Senaryo kısmının çekirdeğini de ben atıyorum ortaya; ama tüm ekip katkıda bulunuyor. Ama modelleme ve programlama iki farklı alan, ikisinde birden uzmanlaşmak kolay değil. Uzmanlaşsan bile ikisine de vakit ayırmak uzun vadede yıpratıcı olabilir. Tavsiyem birini seçmen, diğerini bulursun elbet.


  • Kıvanç on

    Yorumunuz için teşekkür ederim 🙂 Cevabımı vereyim hemen ;

    Zaten Birisini seçeceğim Programlamayı ekibteki bazı yetkililere bırakıyorum benim amacım ise Senaryo ve Grafikerlik Uzmanlaşmak istediğim nokta budur az önce bi örneğe değinmişsiniz Çoğu insandan fikir danışıyorum diye Aslında haklısınız biraz saf bir düşünceyle yazmışım onu Fikirlere açık olmam gerekirdi sadece ben yazarım dememeliydim

    Yukarıda belirtmişsiniz zaten Oyun Yapımcısımı Oyun Programlamacısını mı seçeceksiniz diye bende Yapımcılığını tercih ettim Peki yapımcılıktaki bu iki ana maddeyi yerine getirirsem eğer başka neler yapmam gerekebilir (eğer ki ekibin lideri ben isem yöneticilk olsun hesap giderler maliye ve diğer işleri de yürütmem gerekecektir farkındayım)

    saygılar abi altta son bir sorum daha olucak kısa bir cümle ile içimin rahatlaması gerekiyor da 🙂


  • Kıvanç on

    Bu sene YGS 1 den tercih yapmalımıyım yoksa seneye mi kalayım LYS barajı geçememişim ama üniversiteye sayısaldan herhangi bir yere yerleşsem dahi Rahatlarım sanırım dediklerinizden yola çıkarak bu duruma güvenmeye başladım raskele bi Bilgisayar teknolojileri bölümünü tutturmalımıyım sizce ? 🙂


    • Tanshaydar on

      Bu konuda bir tavsiyede bulunabileceğimi pek zannetmiyorum. Tercih meselesinde öneri yapabilecek kadar durumla iç içe değilim çok uzun süredir. Benim girdiğimden bu yana çok fazla kural değişti, o yüzden bilemiyorum.

      Yine de, bölümü yapmak istediğin işle paralel şekilde seçmek gerekir. 4 yıllık ve 2 yıllık arasındaki farklar da önemli. Tavsiyem dershane veya okulda danışman bir öğretmen varsa ona danışman olur.


  • Birisi on

    Güzel yazı olmuş bende büyüyünce oyun yapımcısı olmak istiyorum çok güzel bir meslek


  • Arda on

    Merhaba. Güzel bir yazı yazmışsın. Hem yazı hem de oyunun için tebrik ederim.

    Ben liseden beri modelleme yapıyorum. Bilgisayar mühendisliği okuyorum. Yapmış olduğum 3 boyutlu küçük bir oyun var. Eğer müsaitsen tanışmak ve oyunu yayınlama konusunda senden yardım almak istiyorum. İstersen bana bir mail at. Sana oyunun ekran görüntülerini göndereyim.


  • Bilal on

    Sizce en iyi 3d modelleme programı hangisi ?


    • Tanshaydar on

      Google Sketchup.


  • Ömer Şamil Altunışık on

    Valla ben 14 yaşındayım unity3d ile girdim isin icine bi daha çıkamadım.Bence yeni baslayan cok hevesli ise bu programi kullansin eger anlaya anlaya gitmek istiyorsa kodlamalari anlamali mesela ben kuzendeh html css vb. Seylerr öğrendim benim yasimda biri bnu yapabiliosa herkes yapar youtube da bi tom
    N başlangıç icin unity 3d dersleri var yakinda bende baslarim ztn kolay gelsin oyun sektörü turkiyede de gelisir umarım….


    • Tanshaydar on

      Güzel kardeşim bu girişimciliğini ve merağını kaybetme, ilerleyen yıllarda da bunlar hep yanına tecrübe olarak kalacak, daha iyi şeyler yapacaksın 🙂


  • BURAK on

    Merhaba ben lise 4 öğrencisiyim.Grafik tasarım bölümü okumak istiyorum.Aynı zamanda oyun yapımı konusunda kendimi geliştirmek istiyorum.

    Yazınızda ” oyun yapabilmek için gerekli olan yetenekler” i yazmışsınız ben sizce hangisine yönelmeliyim grafik tasarım bölümünde oyun da kullanabileceğim program vs. öğretiliyomu yoksa ben kendimmi öğrenmeliyim.Hangi programlardan başlamalıyım.

    Kısacası işe nasıl başlamalıyım.

    Birde Programla öğrenmek istiyorum.Bu konuda hiç bir bilgim yok.Başlangıç olarak hangisiyle başlamalıyım.

    TAVSİYE verirseniz sevinirim…


  • Zepper on

    Merhaba 20 yasindayim lise 3 ogrencisiyim biraz gec yazildim okulda 2 sene kaybim var neyse konuya gelirsem oncelikle sole bir sey demek istiyorum oyun oynamayi cok seven birisiyim ve oynadigim oyunlarda cok fazla sey dikkatimi cekiyor merak ediyorum . Oyun yapmak icin bir kac seyle ugrastim /bunlari ogrenme yoluna gittim en basidinden unreal engine 4 ile yoluma devam etmek iatedim motor olarak cok guzel ve cok detay var. Okulda c# gordum ve kendimce bu dili hic benimseyemedim yani bu dili ogrenmek icin icimde bir istek olusmadi suan html goruyorum ama benim amacim oyun tasarimi okumak suan kucuk bir oyun yaparak tecrube edinmek istiyorum bunun icim hangi progmlama dilini kullanmam gerekiyor en basidi hangisidir . Motor olarak ue4 ile yapmayi dusunuyorum motorun icinde kendi tasarladiklaro moduller var hazir kodlar cok uzun ve tam anlamis degilim . Oncelikle senaryomu belirledom oyun icin sonra ise dunya tasarimina gectim textures ekleyemedim daha bunlari nerden ogrenebilirim . Cok saolun cok uzun oldu yazi en basidinden bana su yontemleri kullanirsan hem tecrube hem bu dala basit bir giris yapmak tavsiyelerinizi almak istiyorum.


    • Tanshaydar on

      Selamlar,

      Eğer UE4 kullanmayı kafaya koyduysanız, C++ öğrenmeyi ve saçma sapan derleme sürelerini beklemeyi de kafaya koymanız gerekecek.
      Piyasadaki güçlü oyun motorlarının elbette ki çok detayı olacak, yoksa birbirinin kopyası aptal oyunlardan başka oyunlar yapılamazdı.

      Benim bu tip konularda tavsiyem önce İngilizce bilgisini geliştirmek yönünde oluyor. Sonrasında youtube ve resmî sitelerinde bol miktarda ders izlemek / okumak olur. Mesela şuna bir göz at.
      https://www.youtube.com/watch?v=YP0ONc0i2fM


  • mustafa on

    ben oyun yapmak istiyorim 05413604639


  • Oyuncu on

    Aslında hepimizin hayaliydi bu oyun yapma merakı ama hayat işte başka yerlere yönlendiriyor.. Toplumsal merak artmalı. Bence ilerleyen 50 yılda Türk oyun programcıları artacaktır. Çünkü bizler, sürekli oyun oynayan insanların çocukları yetişecek 🙂


    • Tanshaydar on

      Sürekli oyun oynayan insanın çocuğu oyun yapımcısı olacak diye düşünmek o kadar absürt bir hayal ki içinde bulunduğuğumuz genel durumu özetliyor. Bize oyun oynayan insanların çocukları değil kıçını kaldırıp bir iş yapan insanların çocukları gerekiyor.


  • CEM KOÇAK on

    neden biz türkler cod moh gibi milli ve türkü ve islami dünyaya gerçek manada tanıtan oyunlar geliştiremiyoruz kafamda kurduğum hayaller inanılmaz ama gerçekte olmaması çok içimi acıttı doğrusu türkiyede pkk ya karşı savaşan yiğitleri anlatan suriyedeki esadı daeşi deviren ırakta musulu kerkük ün bizim olduğunu anlatan türk devletleriyle birlik olan türk islam ordusu kurulmuş ve tüm dünyaya nizam veren bir öykü oyun bölümleri mardinde nusaybinde şırnakta hakkaride kırsalda şehirde senoryolu bir şekilde anlatan tanıtım videolarıyla mısırda suriyede ırakta türkmenistanda çinde amerikada pensilvanyada libya da israilde lübnan da afrikada avrupada mit ve tsk polis jandarma özel kuvvetleriyle bir arada bazen kardeş ordularla yapılan beraber opresyonlarla yalan yanlış anlatan gerçekleri gün yüzüne çıkaran üstü örtülmüş suikast ve cinayetleri anlatan bir kurgu mısırda c.başkanını deviren filistinde müslümanları ezen çinde müslümanlara yapılan eziyetleri karabağ da yaşananları anlatan bosnada türkmenistanda kırgızıstanda özbekistanda türkiyede dünyada ki müslümanları ve türklerin başından geçenleri gerçekleriyle anlatan ve tüm dünyaya mesaj veren islamiyeti ve türklüğü doğru şekilde anlatan bir milli bir oyunumuz neden olmasın düşündüm ve çok heyecanlandım…


  • Sarah Kerrigan on

    18 yaşındayım. 5 yıldır online oyunları oynuyorum. Hayatımı öyle kötü etkiledi ki anlatamam size. Oyunlar dışında başka hiçbir şeyden zevk almıyorum. Her anlamda beni aşağı çekti. Oynamadığım zamanlar bi boşluk oluyordu bende. Yerini dolduracak hiç bir şey yok. Okul da sayısal derslerim berbattı zaten. Yazılım mühendisliği okumayı düşünüyordum. Ancak her şey düşünmekle olmuyor maalesef. Önemli olan icraat. Büyük hayal kırıklığına uğradım. 1 yıl bile kaldım devamsızlıktan. Şuan dil bölümünü okuyorum. Bilgisayardan uzak durmam lazım bi süre. İlerde bu işe girersem benimle aynı kafada olan bi takıma ihtiyacım olacak. Oyun yapımcısı programcısı olmak sanıldığı kadar kolay bir iş değil. Bunu anlayın artık.


    • Tanshaydar on

      Online oyunların kararttığı hayatlar ile oyun geliştirme arasındaki ilişkiyi pek kavrayamadım. Diğer dediklerinize katılıyorum.


  • atakan çakır on

  • Loui Hassan on

    Güzel bir paylaşım herkese teşekkürler.
    Neden burdayım Sanayi sektörünün içinde işim gereği bulundum milyonlarca ürün var bu ürünlerin tanıtım filmlerini düşünün dev bir pazar yapan kişileri bulmaya çalışıyorsunuz ciddi bir alt yap ne üniversitelerde var ne de dershanesini bulabiliyorsunuz. kendi tasarımım bir ürünün nasıl çalıştığını anlatmak için bir film yapmak istiyorum uzman bir arkadaşın çok kısa sürede yapabileceği bir iş ama bir çok kişiye denk geldim genelde bir kaç noktada takılıyorlar çünkü düzenli bir eğitim almamış sadece denemelerle öğrenmiş kişilere ulaşabiliyoruz. varsa biri yer altında bir borunun çalışma mantığını anlatacağım bir film için bana ulaşırsa sevinirim lütfen uzmanı olsun sonra orda burda takıldık biraz zaman lazım öğreneyim yapayım diyen olmazsa sevinirim. 05322659204 acildir. [email protected] sitemizi incelerseniz ne yapacağınızı da anlayabilirsiniz.


  • turgay on

    ben bir oyun yapmak istiyorum andoid ve Ipone destekli kendim yapabilirmiyim ve oyun yapabilen biriyle tanışmak istiyorum yardımcı olurmusunuz


  • Beromania on

    3Dmax le video izleyerek kendi çapımda nasıl modelleneceğini öğrendim yani bir karakterin vücudunu ,yüzünü çok detaylı olmasada yapabiliyorum.Nesnelerin iskelet sistemini oluşturan iyi bir program söylermisiniz.Maya ve unity bu iş için uygunmudur.


    • Tanshaydar on

      Unity oyun motorudur. 3Dmax, Maya, Blender gibi programlarda yarattığınız modelleri ve animasyonları oyun içerisinde gerçekleştirmenizi sağlar.

      Saydığım programlar ve halihazırda kullandığınız program zaten iskelet ve animasyon desteği vermektedir.


  • serkan on

    kardeş iyi hoş demişssin ego demişssinde sendede bi ego gördüm söylemeden geçemedim senin yazdıklarından hiç birini bilmiyorum elimden tek gelen photoşopla karekter çizimi yapıyorum yurtdışındaki oyuncu sitelerede satıyorum sen şöyle dersen “emek olmadan yemek olmaz ” desen yine eyvallah mühendislikle alakası yok okadar iş adamı var yanında çalıştırdıkları mühendis kendisi ne belkide lise mezunu bile değil.. kardeşim içimden geçeni yazdım k.bakma ama demek istediğim şu ki o dilleri öğrenmek için okuluna gitmek lazım ama her insanın kaderi farklı bende istedim bilgisayar okumak ama olmadı okuyamadım işletme okudum ama hevsim var bir sürüde fikrim öğrenmek istedim ama sorularımı cevaplayacak kimseyide bulamadım internetlerde ne bulduysam onlara baktım.. kimin kapısını çaldıysam herkezin mantiletesi aynı ben okudum 5 6 bin ver öğreteyim hemde 1 ay a abi 1 aylık işse bu ben bir seneye öğrenirim sana ne gerek var herkez soymanın peşinde velasılkelam yazıcak çok derdim varda gerek yok senin bilgin var benim yok ama benimde fikrimvar senin yok sen yıllık mühendis olmuşssun bende 4 tıllık işletmeciyim sen program yazarsın ben yazamdığım programların bir parçasını satarım şuanda yaptığımgibi photoşop video montajlama after effeckten ileriye gidemedim kodlama beni aşar ama ben ekmeğimi bunlardan buldum ufak ufak bence sen kardeşim egoyu bikenarya bırakta kapına birisi gelmişsse onu değerlendir birlikten kuvvet doğar derim tekrar k.bakma incinmişssen laflarımdan ama gerçek bunlar ve nicesi vesselam…


    • Tanshaydar on

      Güzel kardeşim dediklerinde bir beis yok.

      Yalnız, şöyle de ufak bir sıkıntı var.
      Ben nerede “okul okuyun” ve/veya “bu iş okul okumadan olmaz” dedim? Diğer yazılarıma baktın mı bilmiyorum; ama “sokaktan kafası hafif çalışan bir adamı getirsek, adam gibi altı ay eğitim versek düzgün bir yazılımcı çıkar ortaya” şeklinde bir argümanım oldu benim hep.

      İngilizce konusunda da, ben Bilkent hazırlıkta temelini öğrendim. Geri kalanını yine kendim öğrendim. Bilkent’te son sınıfa gelip de iki kelime İngilizce bir araya getiremeyen arkadaşlarım vardı. Onlar da aynı hazırlığı okudu, ben de. Aradaki fark, ben öğrenmek istedim ve üzerine gittim.

      Yanisi güzel kardeşim, “okuyamadım”, “kader kısmet” filan diyorsun da, kusura bakma ama böyle kadercilik bana bahane gibi geliyor. Benim rahmetli amcam okul okumadı, benim kadar programlama da biliyordu yazılım da biliyordu. Daha benim bilmediğim anlamadığım bir sürü teknik alanda da bilgisi tecrübesi vardı. Hatta hayat tecrübesi daha fazla olduğu için birçok konuda da benden iyiydi.

      Bence o çok para isteyenler canını sıkmış gelip burada dert yanmışsın. Boşver sen onları. Bak ben zerre kuruş ödemedim öğrenirken. İnternet deli gibi kaynak dolu, parayala satın alamayacağın kadar çok fazla kaynak var. Hatta ömür boyu okuyup izleyip bitiremeyeceğin kadar çok kaynak var.
      Bir oyun motoru, başlangıç düzeyinde bir programlama öğreneceğim diyorsan sadece Youtube’tan video izlemen yeter. Ben Unity motorunu öğrenirken altı ay internet üzerinden video izleyip kaynak okudum bir proje açıp bir şeyler yapmaya başlamadan önce.

      Bence İngilizce öğrenme ile başla. Kursa filan gitme. Bir iki güzel kaynak, geri kalanı hep kendi çaban. Dizileri İngilizce altyazı ile izle, yabancı müzklerin sözlerini anlamaya çalış.

      Eksik kısımlarına da yapabildiklerine de odaklan. Bak mesela The Novelist isimli oyun nasıl bir satır kod yazılmadan yapılmış. Tüm mesele hayatın sana verdiği kartlarla nasıl bir oyun sergilediğin. Yoksa hiçbirimiz Ağaoğlu olarak doğmadık, cebimizde 8 bin nakit taşımıyoruz. Ben gidip ona çemkirmek yerine önümdeki işi nasıl yapabilirim diye düşünmeyi ve ona göre çalışmayı tercih ediyorum.

      Kendin ne yapmak istediğine de sen karar verirsin.


  • sedat on

    bir ara yazılım mühendisliği okumayı düşündüm oyun yapımı diye bir dersleri olduğunu netten gördüğümde ama okuyan bir arkadaşım öyle bir ders hiç görmedim ben dediği için vazgeçtim sırf bunun için tercih edecektim ama etmedim… dijital oyun tasarımcılığı da özel üniversitede olduğu için gidemedim. bunu her bilişim okuyanın gördüğü bir ders değil mi ? netten bakınca dersleri arasında var ama okuyanlara sorunca yok diyorlar acaba üniversiteden üniversiteye değişiyor mu bu bir bilgin var mı ?


    • Tanshaydar on

      Oyun Yapım dersleri birçok üniversitede teknik seçmeli olarak mevcut. Bunu en iyi veren Hacettepe, ben de şu anda Hacettepe’de olduğum için dersi veren asistanları biliyorum.

      Doğrudan oyun tasarımı üzerine 4 yıllık bir fakülte beklemek zor elbette; ama düşüncesi abes değil. Yurtdışında böyle programlar mevcut. Ne var ki, böyle bir dersin zorunlu olmasını, herkesin bu dersi göreceğini düşünmek baya baya abes bir düşünce. Öyle bir şey yok.

      Karabük Üniversitesi’nde ders programda görünüyor; ama en son konuştuğumda dersi verebilecek kimse yoktu. Ben başvurmak istedim ama hayal tabi, şu andaki hayatımı bırakıp öyle bir işe kalkışamam. Birçok üniversitede durumun bu olduğunu tahmin ediyorum. Bir de Türkiye’de oyuna bakış açısını da eklersek sonuç ortada olur.


  • +9 gamemeykır on

    oyn yepimcisi olmağa ne var yeaa? arpigi meykır yepiliyo çokzel


  • Hamza Kaya on

    Ben şuan 14 Yasindayim Mecidiyekoyde C++ Dilinden Yazilim Dersleri Aliyorum Ve Oldukca Ilerledik Kendi Sitemizi Falan Yapiyoruz Ama Bu Yazilim Bittikten Sonra orada Hackerlik Dersi Alicagim Sizcd Buyuyunce Bilgisayar muhendisimi Olmaliyim Yoksa Baska Oneriniz Varmi hackten falanda anlatim 3 4 site cokerttim hackermi olsam muhendismi arasinda kaldim 🙂


  • Hamza Kaya on

    Hacker Olursamda Yabanci Bankalari Hackleyip Aldigim Parayi Islam Icin Kullanicagim 🙂


  • İbrahim halil on

    Gerçekten kafamdaki birçok soru işaretini kaldırdığın için teşekkür ederim


Leave a Reply